لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه سرمايه ، در گزارشی با عنوان « تجارت پرسود خرافات در ايران » خبر داده ، و نوشته در حال حاضر انواع فال و آنچه رمالان مدعی « دعا » بودن آن هستند ، در تهران با قيمت هايی از ۱۰۰ تومان تا بيش از يک ميليون تومان به فروش می رسد.


به نوشته اين روزنامه در ميان انواع خرافات پر طرفدار « فال قهوه ، تاروت ، پاسور ، دعا ، و سرکتاب و احضار ارواح ، بالاترين آمار مشتری را به خود اختصاص داده اند ، و انجام افعالی چون تسخير جن و فروش موکل جن و موکل آسمانی ، مشتری و متقاضی خاص خود را دارند. »


محمد کاظمی ، يک جامعه شناس ، به روزنامه سرمايه گفته که « طی دهه اخير شاهد تغيير شکل و نحوه فعاليت فالگيران و رمالان هستيم. به گونه ای که اگر تا چند سال قبل اين افراد در خيابان ها پرسه می زدند و با التماس از مردم می خواستند که اجازه دهند فالشان توسط آنان گرفته شود ، امروزه اين مردم هستند که برای دريافت خدمات اين افراد بايد وقت قبلی بگيرند و ساعت ها در انتظار بمانند. »


روزنامه سرمايه ، از قول همين جامعه شناس نوشته « افزايش مشکلات اجتماعی ، اقتصادی ، و روانی خانواده ها اين فرصت را در اختيار سودجويان و رمالان قرار داده تا با استفاده از ناآگاهی برخی متقاضيان و با پخش تراکت و کارت های تبليغاتی ضمن علنی و رسمی کردن فعاليت های خود ، درآمدهای هنگفت و بادآورده ای را برای خود رقم بزنند. »


بازداشت نمایندگان چند شرکت بین المللی


روزنامه مردمسالاری ، از اعلام جرم گمرک عليه نمايندگان چند شرکت بين المللی خبر داده ، و نوشته « ميلياردها تومان کالاهای يک شرکت توليد وسايل صوتی - تصويری در گمرک خرمشهر توقيف شده است. »


اين روزنامه به نقل از منابع آگاه از دستگيری تعدادی از ترخيص کاران گمرکی نیز خبر داده ، و نوشته « ترخيص کاران دستگير شده ، نمايندگان ترخيص چند شرکت بنام بين المللی در ايران هستند. »


به نوشته مردمسالاری « نماينده ترخيص يک شرکت ژاپنی ، متهم رديف اول اين پرونده هاست که از حدود يک ماه پيش ، با شکايت گمرک خرمشهر ، روانه زندان شده است. »


به نوشته این روزنامه « نماينده ترخيص يک کالای خانگی فرانسه نيز به همراه برادرش بازداشت ، و روانه زندان شده است. »


«سرداران جنگ،رفاه طلب شده اند»


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، در يادداشتی با عنوان « مصرف زدگی افراطی ، صرفه جويی اعتقادی » از رواج مصرف گرايی ، رفاه طلبی و خود پسندی در ميان مقامات مسئول در جمهوری اسلامی و سرداران جنگ انتقاد کرده است.


اين روزنامه ۱۳ سال پس از انقلاب را مبدا خودپسندی و رفاه طلبی در ميان مقامات جمهوری اسلامی ذکر کرده ، و نوشته که روحيه انقلابی از سوی « برخی از مسئولين اجرايی به فراموشی سپرده شد و به جای آن ترويج روحيه خود خواهی و خود پسندی ، نقل محافل رسمی شد. »


ارگان رسمی دولت همچنين نوشته است : واويلا هنگامی است که افرادی که در دوران انقلاب اسلامی و جنگ حتی حاضر بودند نان شب خويش را با همسايه و هم کيش خود قسمت کرده و مازاد آن را برای تعالی انقلاب اسلامی و گم نشدن راه جهاد و شهادت ، و محو کل فتنه در عالم هزينه کنند ، تحت فشار رفاه طلبی و ماديگرايی ، رفتارهای خود را تغيير داده اند.


روزنامه ایران نوشته « زمانی است که مدعيان مجاهدت ديروز ، طعم دل انگيز زر و سيم در مذاق شان کارگر افتاده است. »


مانور همزمان ایران و امریکا


روزنامه اعتماد ، مانور همزمان نیروهای نطامی ايران و امريکا در خليج فارس را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه « در حالی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانوری را در خليج فارس آغاز کرده است ، نيروی دريايی امريکا نيز اعلام کرد به زودی در خليج فارس يک مانور گسترده انجام می دهد. »


اعتماد نوشته اگرچه محل دقيق برگزاری مانور پيامبر اعظم۳ در ابتدا اعلام نشد ، اما روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام کرده که اين مانور توسط يگان های موشکی نيروی هوايی و واحدهای شناور سپاه در حال انجام است.


اين روزنامه ، با اشاره به همزمانی دو مانور نظامی نوشته است : چند روز قبل ايران در واکنش به احتمال بروز هرگونه حمله به تاسيسات هسته يی اش تهديد کرد تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد و کشتيرانی در خليج فارس را تحت کنترل خود درخواهد آورد ، اما آدميرال کوين کاسگريف فرمانده ناوگان پنجم امريکا گفته است ايالات متحده به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد تنگه هرمز را مسدود کنند.


دستمزدها نصف هزینه زندگی کارگران


روزنامه اعتماد ملی ، خبر داده که براساس تازه‌ترين برآوردها ، دستمزدها نصف هزينه زندگی کارگران است.


به نوشته اين روزنامه « هرچند که دولتی‌های نهم همچنان با شعار عدالت سعی بر آن دارند تا گره‌های موجود در فضای معيشتی کارمندان و کارگران را باز کنند اما واقعيت اين است که طی ۳ سال گذشته مشکلا‌ت اقتصادی و معيشتی بسياری از کارگران و کارمندن دولت تا چند برابر افزايش را مزمزه کرده است. »


اعتماد ملی همچنین نوشته « در حال حاضر آگاهان اقتصادی و بسياری از مراکز رسمی حداقل خط فقر را در ايران بيش از ۶۰۰ هزار تومان می‌دانند و از سوی ديگر نيز بسياری از پژوهشگران بر اين باورند که در جايی مثل تهران خط فقر از روی ۷۸۰ هزار تومان عبور کرده ، و اين ارقام به اندازه کافی می‌تواند شرايط دشوار کارگران و کارمندان را به تصوير بکشد. »


XS
SM
MD
LG