لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، حمايت مسعود بارزانی رئیِس دولت خود مختار کردستان عراق از توافقنامه امنيتی اين کشور با امريکا ، در کنفرانس مطبواتی مشترک با وزير خارجه جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه بارزانی روز چهارشنبه پس از ورود به ايران ، در نشست خبری مشترکش با منوچهر متکی وزير خارجه به صراحت از توافقنامه امنيتی امريکا و عراق حمايت کرد ، و گفت « تا زمانی که جدول زمان بندی وجود دارد ، خواسته های عراق تامين می شود ، لذا اين موافقتنامه با شکل اخير خود مناسب است و از آلترناتيوهای ديگر که مطرح شده، بهتر است. »


اعتماد نوشته « بارزانی در حالی از توافقنامه امنيتی عراق و امريکا در سفرش به ايران حمايت کرد که مقامات تهران يکی از مخالفان سرسخت اين توافقنامه محسوب می شوند. »


به نوشته اين روزنامه ، منوچهر متکی وزير خارجه ايران نيز در اين نشست خبری بر ضرورت لحاظ شدن ديدگاه مردم عراق و مراجع تقليد در امضای توافقنامه ميان عراق و امريکا تاکيد کرده است.


توقيف گذرنامه روزنامه نگاران در فرودگاه تهران


روزنامه کارگزاران ، خبر داده که تعدادی از روزنامه‌نگاران ايرانی که قرار بود به ميزبانی يک نهاد ضد جنگ برای پوشش انتخابات رياست‌جمهوری امريکا به اين کشور سفر کنند ، در فرودگاه تهران ممنوع السفر شده اند.


اين روزنامه اشاره ای به اسامی روزنامه نگاران مورد نظر نکرده ، اما نوشته « به‌ رغم هماهنگی قبلی با وزارت ارشاد ، در فرودگاه از سفر منع شدند ، و ضمن توقيف گذرنامه‌هايشان ، در روزهای اخير به نهادهای مسوول احضار شده‌اند. »


بازداشت قاتل زنجيره ای در خوزستان


روزنامه جام جم ، از دستگيری يک قاتل زنجيره ای زنان در استان خوزستان خبر داده که تاکنون به قتل ۱۴ نفر اعتراف کرده است.


به نوشته اين روزنامه خبر دستگيری اين قاتل زنجيره ای زنان از سوی دری نجف آبادی دادستان کل کشور اعلام شده ، و وی از اينکه اين قاتل سريالی با تاخير شناسايی شده ، ابراز تاسف کرده است.


جام جم همچنين به نقل از دادستان آبادان نوشته که اين قاتل زنجيره ای تاکنون به انجام ۱۲ قتل در آبادان ، ۲ فقره قتل در خرمشهر ، و دو مورد ضرب و جرح اعتراف کرده ، و بيشتر قربانيان وی زنان بوده اند.


خريد و فروش املاک بدون کد رهگيری،ممنوع


روزنامه همشهری خبر داده که « خريد و فروش املاک بدون کد رهگيری ممنوع شده است . »


به نوشته اين روزنامه ، مشاور وزير بازرگانی و مدير پروژه ملی سامانه املاک و مستغلات ايران ، از ممنوعيت خريد و فروش زمين و املاک در کشور بدون کد رهگيری خبر داده ، و گفته « اين امر باعث کاهش سوداگری در خريد و فروش زمين و املاک و کاهش شديد قيمت‌های غيرواقعی زمين و مسکن خواهد شد. »


همشهری به نقل از محمدرضا اعوانی نوشته « اين طرح از يکم آذرماه سال جاری اجرا می‌شود و کارگروهی نيز در اين زمينه به رياست محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران و عضويت ۱۵ نفر از وزرای کابينه تشکيل شده است.


اين مقام وزارت بازگانی همچنين گفته « براساس مصوبه اين کارگروه ، تمامی مشاوران املاک و ساختمان برای خريد و فروش املاک و زمين بايستی از کد رهگيری استفاده کنند و در صورت مشاهده تخلف ، ابن خريد و فروش غيرمجاز و غيرقانونی است. »


«مدارس کپری و بی اطلاعی وزير»


روزنامه خراسان ، در گزارشی با عنوان « مدارس کپری ، آمارهای متناقض و بی اطلاعی وزير » به نقل از يک مسئول در آموزش وپرورش از وجود ٦٠٠ مدرسه کپری با وجود اقدامات انجام شده برای حذف اين مدارس خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه وزير آموزش و پرورش در حالی که در حضور خبرنگاران از وجود مدارس کپری در کشور اظهار بی اطلاعی کرده ، گفته وجود مدارس کپری را سال های سال در کشور شاهد هستيم ، اما می دانيم که در اين روستاها داشتن اين نوع مدرسه نيز غنيمت محسوب می شود.


روزنامه خراسان با اشاره به وعده محمود فرشيدی مبنی برچيدن مدارس کپری تا پايان سال ۸۵ ، و عدم تحقق چنين وعده ای از قول مهندس مسلمی ، معاون سازمان نوسازی مدارس درحال حاضر ٢٠درصد مدارس کپری که حدود ٢هزار مدرسه می شود ، باقی مانده است.


اين روزنامه در عين حال نوشته که يکی از مقامات وزارت آموزش و پرورش به اين روزنامه گفته است « آن قدر مسائل مهم تر در آموزش و پرورش وجود دارد که مدارس کپری ارزش پرداختن به آن را ندارد. »


موج دوم بيکاری


روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از معاون مرکز آمار خبر داده که موج دوم بيکاری فارغ التحصيلان در راه است. به نوشته اين روزنامه عليرضا زاهديان ضمن هشدار در خصوص فرا رسيدن موج دوم بيکاری فارغ التحصيلان گفته « جمعيت فارغ التحصيل دانشگاهی ۲۰ تا ۲۹ ساله در سال جاری موج دوم تقاضای ورود به بازار کار را تشکيل می دهند. »


اين مقام مرکز آمار تاکيد کرده که در حال حاضر متولدين سالهای ۶۰ تا ۶۵ که بالغ بر ۹ ميليون نفر هستند نيز به سن اشتغال رسيده اند.


XS
SM
MD
LG