لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی ، انتقادات حسن روحانی يکی از اعضای شورای عالی امنيت ملی درباره حضور « شبه نظامی ها و شبه دولتی ها » در جریان خصوصی سازی را مورد توجه قرار داده است.


این روزنامه از قول آقای روحانی نوشته « قرار بود بخش خصوصی را گسترش دهيم اما آنچه انجام شد اين بود که به نام خصوصی سازی بخش هايی از دولت به بخش شبه دولت منتقل شد و بدتر از آن بخشهای شبه نظامی هم وارد عمل شدند. »


به نوشته اين روزنامه حسن روحانی با نامناسب خواندن نحوه خصوصی سازی در اقتصاد ايران ، همچنين گفته « تا به حال بخش خصوصی تنها گرفتار دولت بود حالا گرفتار بخش شبه دولتی و شبه نظامی هم شده است. »


به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی ، اين عضو شورای عالی امنيت ملی با انتقاد از حضور و دخالت بيش از اندازه دولت نهم دربخش های مختلف اقتصادی ، گفته « دولت نبايد در بخشی که نسبت به آن وظيفه اصولی و تخصص لازم را ندارد دخالت کند. دولت بايد دست از تصدی اقتصاد بردارد و تنها هدايتگر و نظارت کننده باشد. »


احتمال بازگشت عباس اميرانتظام به زندان


روزنامه سرمايه ، با اشاره به تمديد نکردن مرخصی عباس امير انتظام از سوی دادگاه انقلاب از احتمال بازگشت او به زندان خبرداد.


اين روزنامه با اشاره به اين که « اگر مرخصی اميرانتظام ظرف روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از سوی دادگاه انقلاب تمديد نشود او بايد روز جمعه خودش را به زندان معرفی کند » از قول آقای امير انتظام نوشته « در صورت عدم تمديد مرخصی قطعا صبح جمعه به زندان اوين خواهم رفت. »


به نوشته سرمایه « عباس اميرانتظام که با حکم دادگاه انقلاب در سال ۱۳۵۹ به حبس ابد محکوم شده بود طی چند سال اخير با مرخصی در بيرون از زندان به سر می برد و مرخصی وی نيز هر سه ماه يک بار تمديد می شد. »


«استفاده از بسيج برای مقاصد سياسی»


روزنامه کارگزاران ، از قول معاون بسيج ستاد کل مشترک نيروهای مسلح اعلام کرد که « بسيج می‌تواند برای مقاصد و اهداف سياسی به کار برده شود. »


به گزارش اين روزنامه محمدباقر ذوالقدر گفته « بسيج ؛ حزب ، جناح سياسی ، سازمان نظامی ، بنگاه اقتصادی ، مجموعه فرهنگی يا شرکت تجاری نيست اما می‌تواند برای مقاصد مختلف از جمله اهداف سياسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، و نظامی به کار برده شود. »


به نوشته کارگزاران ، ذوالقدر با اشاره به اين برداشت که بسيج تنها يک نهاد نظامی است ، گفته « اکنون معنای نظامی بسيج بيشتر باب شده است در حالی که بسيج اعم از مسائل نظامی است ؛ يک رفتار و حرکت جمعی است که می‌تواند در سطوح مختلف انجام شود. »


يارانه نقدی در طرح تحول اقتصادی


روزنامه جام جم ، به نقل از سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از پيش‌بينی پرداخت يارانه نقدی ۴۰ تا ۷۰ هزار تومانی در لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها خبرداده ، و نوشته « يارانه نقدی در لايحه دولت گنجانده شد. »


محمد رضا فرزين همچنين گفته « اين رقم در کارگروه تحول اقتصادی مطرح شد و همين ميزان در لايحه پيشنهادی دولت به مجلس در خصوص هدفمند کردن يارانه‌ها اعلام شده که البته برای تعيين اين رقم بايد بين مجلس و دولت توافق صورت گيرد. »


جام جم نوشته « بسياری از کارشناسان بر اين باورند که با توجه به کاهش شديد قيمت جهانی نفت و فرآورده‌های آن ، يارانه قابل پرداخت به خانوارها نيز کاهش پيدا می‌کند و لذا تعيين رقم ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان برای پرداخت يارانه که در زمان قيمت‌های ۱۰۰ دلاری نفت پيش‌بينی و محاسبه شده بود در لايحه چندان منطقی نيست. »


با اجرای طرح پرداخت نقدی يارانه ها ، کالابرگ ها و یارانه کالاهای اساسی حذف خواهد شد.


«فيلتر ۵ ميليون سايت اينترنتی»


روزنامه اعتماد ، از قول مشاور قضايی دادستانی کل کشور از توقيف و فيلتر شدن ميليون ها سايت اينترنتی در ایران خبر داده است.


به گزارش اين روزنامه عبدالصمد خرم آبادی درباره آمار دقيق سايت های مسدود شده در کشور گفته « در حال حاضر بيش از پنج ميليون سايت اينترنتی توقيف و فيلتر شده است. »


اعتماد نوشته که مشاور قضايی دادستان کل کشور همچنين گفته است : اينترنت ، آسيب های اجتماعی زيادی بر جامعه تحميل می کند و برای کاهش اين آسيب ها بايد برنامه ريزی های بيشتری صورت گیرد.


XS
SM
MD
LG