لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، از برداشت دو برابری دولت از فروش نفت طی یک سال اخیر خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « بر اساس گزارشی که دولت به کميسيون برنامه و بودجه ارائه کرد ، هزينه های دولت در نيمه اول سال بر پايه فروش نفت با قيمت بشکه ای ۸۰ دلار بوده است ، حال آنکه طبق مجوز مجلس قرار بوده هر رقمی بالاتر از بشکه ای ۳۹ دلار به حساب ذخيره ارزی برود. »


رضا عبداللهی رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به این روزنامه گفته « براساس گزارش دولت به مجلس ، وضعيت نيمه اول سال در هزينه کرد درآمدهای نفتی به گونه ای بوده که در حال حاضر نگرانيم رئيس جمهور چگونه می تواند نيمه دوم سال را با نفت ۴۰ دلاری و يا پايين تر سپری کند. »


اعتماد همچنين از قول محمدرضا خباز ، مخبر کميسيون اقتصادی مجلس نيز در اين باره نوشته « دولتی که نيمه اول سالش را با چنين شرايطی سپری کرده باشد با نفت ۴۰ دلاری کنونی يا بايد نيمی از کشور را تعطيل کند يا از ته مانده ارزی که در حساب ذخيره ارزی مانده برداشت کند. »


این روزنامه تاکید کرده که به اعتقاد نمايندگان مجلس « برداشت های بدون مجوز دولت از فروش نفت سبب خواهد شد اقتصاد کشور در نيمه دوم سال و حتی سال آينده با مشکل جدی مواجه شود. »


«۱۳۵۰۰مدير متخلف»


روزنامه جمهوری اسلامی ، از وجود هزاران پرونده برای مديران متخلف در دستگاه قضايی خبرداده ، و به نقل از رئیس دیوام محاسبات کشور نوشته « ما هم اکنون با ۴۵۰۰ پرونده و ۱۳۵۰۰ مدير متخلف درگير هستيم. »


به گزارش اين روزنامه عبدلرضا رحمانی فضلی گفته است : قانون ظرفيت ها و اختيارات زيادی در اختيار ديوان محاسبات گذاشته اما به هر دليلی از اين ظرفيت آن طور که بايد به صورت ساختاری استفاده نشده است.


روزنامه جمهوری اسلامی نوشته که رحمانی فضلی از تغيير روش ديوان محاسبات در رسيدگی به پرونده ها خبر داده ، و گفته « سيستم نظارتی ما به گونه ای است که پس از انجام بررسی فعاليت های مالی به ايرادات و اشکالات پی می بريم که اين روش ايجاد يک خط توليد تخلف را به دنبال دارد ، و ما درصدد اصلاح آن از روش مچ گيری به روش مشاوره هستيم. »


مخالفت با استخدام فارغ التحصلان مراکز تربیت معلم


روزنامه رسالت ، از مخالفت وزیر آموزش و پرورش با استخدام بيش از ۱۳هزار فارغ التحصيل مراکز تربيت معلم در این وزارتخانه خبر داده ، و از قول او نوشته « بايدی در خصوص استخدام وجود ندارد. »


به نوشته اين روزنامه علی احمدی گفته « اين افراد شايد در رشته دبيری درس خوانده باشند اما تعهد دبيری در آموزش و پرورش نداشتند. »


وزير آموزش و پرورش تاييد کرده که « تمام اين ۱۳۵۰۰ نفر در آزمون های سراسری به عنوان سهميه آموزش و پرورش شرکت کردند و در دانشگاه و مراکز تربيت معلم تحصيل کرده و فارغ التحصيل شدند. »


عدم استخدام فارغ التحصيلان تربيت معلم در حالی است که وزير آموزش و پروش هفته گذشته برخلاف مصوبه مجلس از عدم استخدام هزاران معلم حق التدريس خبرداده بود.


«افزايش قانون گريزی»


روزنامه جام جم ، اظهارات رييس سازمان بازرسی کشور درباره رواج قانون گريزی و بی انضباطی اجتماعی را منعکس کرده ، و به نقل از وی نوشته « حجم رعايت يا عدم رعايت قوانين را در دستگاه‌ها بررسی کرديم و مشخص شد که بی‌انضباطی و عدم تقيد به اجرای قانون از حد متعارف بيشتر است. »


به نوشته اين روزنامه مصطفی پورمحمدی با « خسارت بار » خواندن عدم رعايت قانون در کشور ، چند شغله بودن برخی از وزيران و مديران دولتی را يکی از نمادهای قانون گريزی عنوان کرده است.


رييس سازمان بازرسی به خصوص درباره چند شغله بودن غلامحسين الهام ، از نزدیکان محمود احمدی نژاد ، گفته « سخنگوی دولت و رئيس ستاد مبارزه با قاچاق بودن شغل نيست اما آنچه که در مورد آقای الهام مطرح است عضويت وی در جمع حقوقدانان شورای نگهبان و وزارت دادگستری است. »


«سه سال زندان برای تجاوز بدون اجازه به میراث فرهنگی»


روزنامه سرمايه ، از تشديد اجرای ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی درباره تخريب گران ميراث فرهنگی خبرداده است.


به نوشته این روزنامه ، مسول روابط عمومی يگان حفاظت از سازمان ميراث فرهنگی کشور گفته است « هرکس بدون اجازه از سازمان ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری کشور به حريم آثار تاريخی و فرهنگی تجاوز کند مجرم است. »


سرمایه از قول روزنامه امير ضياييان نوشته « طبق ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی هر کس بدون مجوز به حريم آثار فرهنگی و تاريخی تجاوز و مبادرت به عملياتی کند که سبب تزلزل اثر تاريخی شود ، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسات وارده به حبس از يک تا سه سال محکوم می شود. »


افزایش تلفات انفجار مين


روزنامه کيهان ، از انفجار يک مين جنگی ديگر در شهرستان مرزی دهلران و کشته و زخمی شدن 2 نفر خبر داده ، و نوشته انفجار مين برجا مانده از زمان جنگ هشت ساله عراق عليه ايران در منطقه عمومی دهلران استان ايلام ، بار ديگر يک کشته و يک زخمی برجا گذاشته است.


به نوشته اين روزنامه اين 2 نفر از اعضای گروه پاکسازی ميادين مين «عمران گستر» بوده اند که در حين پاکسازی ميادين مين منطقه « عين منصور » دهلران دچار اين حادثه شدند.


کیهان نوشته « ميادين وسيع آلوده به مين و مواد منفجره در اين شهرستان طی سال های پس از جنگ تا کنون بيش از ۷۰۰ کشته برجای گذاشته است. »


XS
SM
MD
LG