لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه سرمايه ، خبر داده که شاخص تورم در مهرماه ماه سالجاری نسبت به شهریور ماه ۱.۶ درصد ، و نسبت به ماه مشابه سال قبل ، یعنی مهر ماه سال گذشته ، ۲۹.۶ درصد افزايش يافته است.


این روزنامه همچنین تازه ترين آمارهای بانک مرکزی درباره گرانی کالاهای اساسی را منتشر کرده ، و خبر داده که شاخص بهای مواد خوارکی به روند افزايشی خود ادامه می دهد ، به طوری که تنها « در مهرماه سال جاری اين شاخص در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹.۴ درصد افزايش يافته است. »


به گزارش سرمایه « در گروه خوراکی ها و آشاميدنی ها بيشترين افزايش قيمت در بازار نان و غلات رخ داده است.گروه غلات و نان در مهرماه سال جاری با ۶۴.۹ درصد افزايش رکورددار رشد قيمت کالاها و خدمات مصرفی در مقايسه با مهرماه سال قبل بوده است. »


وعده های جدید دولت به حوزه های علمیه


روزنامه اعتماد ، ديدار استاندار تهران با مسولان حوزه های علميه برای جلب حمايت روحانیان از دولت را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « استاندار تهران خواستار حمايت حوزه های علميه از اقدامات دولت شده است. »


مرتضی تمدن در این ديدار خواستار رفع کدورت ها شده ، و در مقابل به روسای حوزه ها پيشنهاد داده « استانداری تهران از تمامی ظرفيت اداری دستگاه های اجرايی استان تهران برای حمايت و حل مشکلات حوزه های علميه سطح استان استفاده خواهد کرد. »


این روزنامه نوشته که استاندار تهران همچنین با اشاره به بودجه فعلی حوزه های علميه ، گفته « در مقابل استحکام بخشيدن به پايگاه های اعتقادی مردم ، افزايش نفوذ معنويت ، و حل و فصل مشکلات کشور متاسفانه رديف های بودجه کشور را در اين خصوص خالی می بينيم. »


به نوشته اعتماد اين ديدار در پی انتقادات اخير بسياری از مراجع تقليد از جمله مکارم شيرازی ، صافی گلپايگانی ، و جوادی آملی از دولت نهم صورت گرفته است.


۲۶ هزار نفر از جاده به گورستان


روزنامه رسالت ، به نقل از رييس انجمن تروماتولوژی ايران خبر داده که سالانه بيش از ۲۶ هزار نفر در جاده های ايران کشته می شوند.


اين روزنامه از قول خليل عليزاده ، نوشته « براساس گزارش سازمان ملل متحد ايران نا امن ‌ترين راه‌های دنيا را از نظرحادثه خيزی در حين رانندگی دارد ، و هرسال۲۶ هزارنفرمستقيما ازجاده به قبرستان می‌روند ، و معروف است که رانندگی ايرانيان تهاجمی است. »


به نوشته رسالت ، عليزاده با اشاره به اين که اين آمار مربوط به سه سال گذشته است و هم اکنون رشد بيشتری يافته ، گفته « جدای ۲۶ هزار نفر کشته سالانه حدود۳۰۰ هزار نفر هم به همين علت مصدوم می‌شوند که تعداد قابل توجهی از اين افراد دچار شکستگی‌های شديد در سر ، سينه ، دست و پا می‌شوند و تا آخرعمر با ناتوانی زندگی می‌کنند ، و بيش از۲ هزار نفر هم قطع نخاع می‌شوند. »


پنج حمله به نفت کش های ايرانی در دو ماه


روزنامه جام جم ، به نقل از مديرعامل شرکت ملی نفتکش ايران از ۵ حمله ناکام دزدان دريايی سوماليايی به نفتکش های ايرانی خبر داده ، و نوشته « اين حمله‌ها در ۱ تا ۲ ماه اخير صورت گرفته ، اما خوشبختانه دزدان موفق به ربودن کشتی‌ها نشده‌اند. »


محمد سوری گفته « برای جلوگيری از اين حمله‌ها که رو به افزايش است ، هم ايران و هم سازمان‌های بين‌المللی ، اقدامات مختلفی را در دست اجرا دارند ، و ما در حال استفاده از گزينه‌های امنيتی و محافظتی برای حفظ نفتکش‌ها هستيم. »


به گزارش جام جم ، مديرعامل شرکت ملی نفتکش ايران درباره رقم های درخواستی دزدان دريايی برای آزادی کشتی های ربوده شده نيز گفته « معمولا ارقام از ۲۰ تا ۲۵ ميليون دلار به تناسب اندازه کشتی و نوع بار آغاز می‌شود ، اما سرانجام به ۳ تا ۵ ميليون دلار کاهش می‌يابد و کشتی‌ها با پرداخت اين ارقام آزاد می‌شوند ، آن ‌طور که کشتی ايران ديانت همين‌گونه آزاد شد. »


به گفته محمد سوری تاکنون مذاکرات ايران با دزدان دريايی برای آزادی کشتی هنگ کنگی که در اجاره ايران بوده ، نتيجه ای نداشته است.


«نگارخانه هم بايد مجوز بگيرند»


روزنامه جمهوری اسلامی ، با انتشار خبر توقيف و تعطيلی نگارخانه « اثر » نوشته « دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمع آوری آثار به نمايش درآمده در نگارخانه اثر به دليل مغايرت با شئونات اسلامی اين نگارخانه را تعطيل کرد. »


به نوشته اين روزنامه « آثار عکاسی ارايه شده در اين نمايشگاه نيز به دليل ناديده گرفتن مقدسات دينی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمع آوری و توقيف شد.»


روزنامه جمهوری اسلامی نوشته « بر اساس دستور کتبی مرکز هنرهای تجسمی ارشاد ، همه نگارخانه ها بايد يک هفته پيش از برگزاری هر نمايشگاه ، عکس آثار يا لوح فشرده آثار را برای دريافت مجوز به دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کنند. »


نگارخانه « اثر » از روز اول آذرماه ۱۴ عکس از عکس های پيمان هوشمندزاده را به نمايش گذاشته بود.


XS
SM
MD
LG