لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه جام جم ، به نقل از معاون دانشجويی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری ، از افزايش تقاضای فارغ التحصيلان دانشگاهی برای خروج از ایران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، محمود ملاباشی گفته « ماهانه حدود ۸۰۰ نفر از فارغ التحصيلانی که خدمت سربازی را گذرانده يا معاف شده‌اند و ساير متقاضيان تحصيل در دانشگاه‌های خارج از کشور به وزارت علوم مراجعه می‌کنند. »


جام جم از قول معاون دانشجویی وزارت علوم نوشته « بر اساس آمار وزارت علوم سالا‌نه نيز ۱۲۰۰ نفر برای دريافت ريز نمرات و انجام امور مربوط به ارائه وثيقه سربازی ، به وزارت علوم مراجعه می‌کنند.»


وی همچنین گفته « فارغ التحصيلانی که سربازی نرفته‌اند و برای انجام امور مربوط به ريز نمرات و وثيقه مراجعه می‌کنند قطعا از دانشگاه‌های خارج پذيرش گرفته‌اند. »


پيش از اين برخی از تشکل های دانشجويی نسبت به خروج بيش از ۹۰ درصد از فارغ التحصيلان دانشگاه های نخبه پرور مانند دانشگاه صنعتی شريف و پلی تکنیک تهران به مسولان وزارت علوم هشدار داده بودند.


انتقاد از اداره صدقه ای کشور


روزنامه سرمايه ، انتقاد شديد يکی از مراجع تقليد قم از سياست های اقتصادی دولت را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته این روزنامه آیت الله جوادی آملی گفته است « کشور را به صورت کميته امدادی و صدقه ای اداره کردن هنر نيست بلکه بايد جامعه را با کار و توليد اداره کرد. اگر بخواهيم با کمک و صدقه مردم را اداره کنيم ، صحيح نيست بلکه با کار و توليد اداره کردن کشور هنر است. »


جوادی آملی همچنين در انتقاد از مقامات دولتی ، گفته « اگر کمبودهايی در کشور احساس می شود به دليل کمبود انسان وارسته است ، البته اگر کسی به هويت انسانی خود باز گردد هم مشکلی نخواهيم داشت. »


«طرح استيضاح وزير جهادکشاورزی»


روزنامه اعتماد ، به نقل از يک نماینده مجلس شورای اسلامی از جدی بودن نمايندگان برای استيضاح وزير جهاد کشاورزی خبر داده است.


به نوشته این روزنامه ، سیروس سازدار گفته امضا کنندگان طرح استيضاح وزير جلساتی با حضور نايب رئيس اول مجلس و محمدرضا اسکندری برگزار کردند اما از پاسخ های وزير به ابهامات و سوالات مطرح قانع نشدند و همچنان مصر بر استيضاح هستند.


آقای سازدار ، درباره خبر جلوگيری از اين استيضاح توسط هيات رييسه مجلس نيز گفته « قرار بود طرح استيضاح در هفته گذشته اعلام وصول شود ، اما رئيس مجلس روز چهارشنبه در صحبت با من و ديگر نمايندگان يک هفته فرصت خواست تا با اسکندری جلسه ای ترتيب داده و صحبت کند. »


به گزارش اعتماد ، اين نماينده مجلس در عین حال گفته « طرح استيضاح وزیر جهاد کشاورزی هفته آينده از سوی هيات رييسه اعلام وصول خواهد شد. »


دادگاه 5 نفر به اتهام عضویت در جندالله


روزنامه جمهوری اسلامی ، در گزارشی اختصاصی از برگزاری دادگاه ۵ نفر در زاهدان به اتهام عضویت در گروه جندالله خبرداده است.


به نوشته این روزنامه « در اين دادگاه دادستان عمومی و انقلاب اسلامی زاهدان با بيان اينکه متهمين به بهانه دفاع از حقوق اهل سنت تنها بدنبال اهداف ضد انقلابی و تروريستی هستند خواستار اشد مجازات برای آنان بر حسب کيفرخواست شد. »


روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته « برابر متن کيفرخواست اتهام متهمين محاربه و افساد فی الارض ، از طريق هواداری و تلاش موثر مالی و نظامی در جهت پيشبرد اهداف گروهک تروريستی به سرکردگی عبدالمالک ريگی و مقابله با نظام جمهوری اسلامی ايران است. »


اين روزنامه هيچ اشاره ای به هويت ، اسامی و زمان دستگيری متهمان نکرده و تنها از قول قاضی اين دادگاه نوشته که بزودی احکام اين متهمان صادر می شود.


«علت اصلی تورم»


روزنامه کارگزاران ، از عقب نشينی دولت در قبال نظرات کارشناسان در باره علت اصلی تورم خبرداده ، و نوشته « سرانجام وزير اموراقتصاد و دارايی علت اصلی تورم در جامعه را رشد و افزايش نقدينگی دانست. »


اين روزنامه با اشاره به اینکه شمس الدين حسينی گفته « دولت نيز اين موضوع را پذيرفته است »، به نقل از وی نوشته « قبول داريم که بانک‌های کشور بيش از منابع خود مصرف داشتند که اين امر تاثير زيادی بر رشد تورم در کشور داشت. »


به نوشته کارگزاران ، وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنين با اشاره به محل مناقشه سه سال گذشته دولت با بانک مرکزی درباره « درخواست افزايش نقدينگی و تسيهلات از سوی بانک ها » را علت مناقشه دولت و بانک مرکزی در سه سال گذشته دانسته است.


وی گفته « پس از اين به جای اينکه سيستم انقباضی يا انبساطی را درنظام بانکداری کشور ايجاد کنيم ، بايد انضباط پولی را در بين بانک‌های کشور رواج دهيم. »


XS
SM
MD
LG