لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

صادرات نفت ایران به هند به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۶ رسید


خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های کشتیرانی و منابع صنعتی گزارش داده است که صادرات روزانه نفت ایران به هند در ماه گذشته میلادی به ۷۰۵ هزار بشکه رسیده است که بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۱۶ است.

با این حال، حداقل دو پالایشگاه عظیم که سهمی ۳۵ درصدی در کل واردات نفت هند دارند، تحت فشار تحریم‌های آمریکا در نظر دارند خرید نفت از جمهوری اسلامی را کاهش دهند.

خبرگزاری رویترز سه شنبه ۲۲ خردادماه گزارش داد که فروش نفت ایران به هند در ماه مه نسبت به ماه قبل آن بیش از ۱۰ درصد و نسبت به ماه مه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش نشان می دهد.

این گزارش می افزاید که از ماه جاری، بخاطر بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واردات نفت هند از جمهوری اسلامی می تواند کاهش یابد.

چند منبع مطلع به رویترز گفته‌اند که پالایشگاه «نایارا» که روسیه بخش عمده سهام آن را در دست دارد، در حال کاهش خرید نفت ایران است.

این پالایشگاه بزرگترین مشتری نفتی ایران در هند بود و ماه گذشته روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریده است.

شرکت «صنایع رِلاینش» که بیشترین ظرفیت پالایشگاهی هند را در اختیار دارد نیز در نظر دارد که از ماه اکتبر یا نوامبر واردات نفت ایران را متوقف کند.

قرار است تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه نوامبر آغاز شود. این تحریم‌ها تنها به مشتریانی معافیت می دهند که در هر دوره شش ماهه خرید نفت ایران را «بصورت چشمگیر» کاهش دهند.

خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران اخیرا گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه گذشته به ۲.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان از زمان برچیده شدن تحریمها است.

پالایشگاههای دولتی هند سال گذشته واردات نفت از ایران را متوقف کردند. هند از این ابزار برای اعمال فشار بر ایران برای امضای قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد ب» استفاده کرد و دو ماه پیش وزیر نفت ایران اعلام کرد که هند و ایران برای توسعه این پروژه به توافق رسیده است. هند نیز اعلام کرد که خرید نفت از ایران را افزایش خواهد داد.

با این‌حال بعد از خروج آمریکا از برجام، وزیر نفت هند اعلام کرد که این کشور «سیاست انتظار و تماشا» را در رابطه با تحریم‌های ایران در پیش خواهد گرفت تا تاثیر تحریم‌های آمریکا دقیقا روشن شود.

این کشور بزرگترین مشتری نفتی ایران بعد از چین است.

هند در پنج ماه اول سال روزانه بطور متوسط ۵۸۳ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ایران خریده است که نسبت به دور مشابه پارسال ۶.۵ درصد افزایش نشان می دهد.

اوپک: افزایش تولید نفت ایران برای سومین ماه متوالی

در این میان، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز سه شنبه گزارش ماهانه خود را منتشر کرد. آمارهای اوپک حاکی از افزایش تولید نفت ایران برای سومین ماه متوالی است. اگرچه این افزایش چشمگیر نبوده است.

ایران در ماه مه روزانه ۳ میلیون و ۸۲۹ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است. این در حالی است که بر اساس توافق اوپک و هم پیمانان آن به رهبری روسیه، ایران نبایستی سطح تولید روزانه خود را از ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه افزایش دهد.

در پنج ماه اول سال، ایران بطور متوسط روزانه نزدیک ۳۰ هزار بشکه بیشتر از سطح توافق، تولید نفت داشته است.

در مجموع اعضای اوپک در ماه مه، روزانه ۳۱ میلیون و ۸۶۹ هزار بشکه نفت خام تولید کرده اند که بیش از ۳۵ هزار بشکه بیشتر از ماه آوریل است. عربستان تولید خود را روزانه ۸۵ هزار بشکه افزایش داده است، با اینحال میزان پایبندی اعضا به توافق یاد شده در مجموع بالاتر از تعهد آنها بوده است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز دوشنبه گزارش داد، روسیه تولید نفت خود را در هفته آغازین ماه جاری میلادی به ۱۱ میلیون و ۹۰ هزار بشکه رسانده که ۱۴۰ هزار بشکه بیشتر از میزان تعهد آن بوده است.

بلومبرگ می نویسد، عربستان و روسیه با توجه به کاهش ذخایر استراتژیک نفت جهان در نظر دارند تولید خود را افزایش دهند. ایران به شدت مخالف افزایش تولید اوپک و کشورهای هم پیمان است.

منابع: رویترز، اوپک، بلومبرگ، شانا، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG