لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۹

«احتمال رد» درخواست ایران برای بررسی تحریم‌های آمریکا در جلسه آتی اوپک


در حالی که ایران درخواست گنجاندن مذاکره پیرامون تحریم‌های آمریکا علیه خود در برنامه اجلاس آتی اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، را مطرح کرده، خبرگزاری رویترز از قول یک منبع از احتمال رد شدن این درخواست گزارش داد.

رویترز جمعه شب، ۱۸ خردادماه، نوشت که متن نامه حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک، به هیئت مدیره این سازمان مورخ دوم ژوئن، یک هفته پیش، را مشاهده کرده است که درخواست گنجاندن مذاکره تحریم‌ها در برنامه اجلاس را مطرح کرده است.

اجلاس آتی اوپک قرار است روز ۲۲ ژوئن، اول تیرماه، در وین، پایتخت اتریش و مقر اوپک، برگزار شود.

به نوشته رویترز، در نامه آقای کاظم پور از هیئت مدیره اوپک خواسته شده است که در لیست برنامه اجلاس آتی، بندی با عنوان «حمایت کنفرانس وزرای اوپک از کشورهای عضو تحت تحریم‌های غیرقانونی، یک‌جانبه و خارج از قلمرو داخلی» اضافه شود.

با این حال در گزارش رویترز به نقل از «یک منبع آگاه» که نامی از وی برده نشده آمده است که احمد الکعبی، رئیس دوره‌ای اوپک از کشور امارات، بعد از رویت نامه آقای کاظم‌پور موضوع را با مشاور قانونی سازمان مطرح کرده و وی دیدگاه مثبتی نسبت به این موضوع نداشته است، «چرا که لیست موضوعات مورد بحث در اجلاس آتی سازمان نهایی شده و نمی‌توان آن را تغییر داد».

ماه گذشته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در دولت حسن روحانی، نیز در نامه‌ای به سهیل مزروعی، همتای اماراتی خود که ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد، خواستار حمایت اعضای این سازمان از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا در اجلاس آتی اوپک شده بود.

وی همچنین مخالفت خود با دیدگاه عربستان برای افزایش تولید جهانی نفت را اعلام کرده بود.

آقای زنگنه در نامه رسمی خود خواهان حمایت اوپک مطابق بند دو اساس‌نامه سازمان شده بود که بر حفظ منافع کشورهای عضو به شکل فردی و جمعی تاکید دارد.

ماه گذشته آمریکا به صورت یک‌جانبه از توافق هسته‌ای، برجام، خارج شد و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، از جمله در حوزه صادرات نفت ایران، را دوباره احیا کرد.

بر اساس این تحریم‌ها، مشتریان ایران تنها در صورتی که هر شش ماه یک بار خرید نفت جمهوری اسلامی را «به شکل چشمگیر» کاهش دهند، از تحریم‌های آمریکا معاف خواهند شد.

در دور گذشته اوج تحریم‌ها علیه تهران (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) صادرات نفت ایران به خاطر همین تحریم‌ها روزانه یک میلیون بشکه کاهش یافت و به نصف رسید.

اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه از ابتدای سال گذشته برای حمایت از قیمت نفت، تولید روزانه خود را ۱.۸ میلیون بشکه کاهش داد.

گزارش سازمان‌های بین‌المللی، از جمله خود اوپک، حاکی است که ذخایر استراتژیک نفتی جهان طی این مدت به شدت کاهش یافته و به سطح پنج سال گذشته، یعنی زمانی که قیمت نفت بالای صد دلار بود رسیده است.

بعد از اعلام بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دو کشور عضو اوپک امارات و عربستان به وضوح از افزایش تولید اوپک حمایت کردند و وزیر انرژی روسیه نیز ماه گذشته بعد از دیدار با همتای عربستانی خود اعلام کرد که «روسیه و عربستان درباره بازار نفت موضع یکسانی دارند».

قبلا آقای کاظم‌پور درخواست آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت برای جبران کاهش تولید ایران و ممانعت از جهش قیمت نفت را «دیوانه‌وار و شگفت‌انگیز» خوانده و خواسته بود که اوپک این درخواست را رد کند.

این مقام نفتی ایران به رویترز گفته است که اکنون مصرف‌کننده‌ها (آمریکا) از نفت به عنوان سلاحی سیاسی استفاده می کنند و هنوز ما (تولیدکننده‌ها) را به تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی متهم می‌کنند.

اخیرا دونالد ترامپ از «کنترل مصنوعی قیمت نفت» در بازارهای جهانی نفت توسط اوپک و هم‌پیمانان آن انتقاد کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ د. خ./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG