لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

کارخانه‌ای در غزه صدها هزار ماسک و گان برای اسرائیلی‌ها تولید کرد


یک فلسطینی ساکن نوار غزه با ماسک بر صورت در صف انتظار شیرینی‌فروشی.
یک فلسطینی ساکن نوار غزه با ماسک بر صورت در صف انتظار شیرینی‌فروشی.

ترکیب نام اسرائیل و نوار غزه همواره یادآور تنش‌های نظامی و حملات متقابل است؛ اما بحران عالم‌گیر ویروس کرونا ممکن است دریچه‌‌ای هر چند کوچک از همکاری مثبت میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان ساکن غزه گشوده باشد.

از یک‌سو اسرائیل برای کمک به فلسطینیان در بحران کرونا ابراز آمادگی کرده و از سوی دیگر، صدها فلسطینی ساکن نوار غزه با کار شبانه‌روزی در حال ساخت ماسک و تجهیزات دیگر پزشکی برای اسرائیل هستند.

رسانه اسرائیلی وای.نت روز چهارشنبه ۱۳ فروردین در گزارشی از کارخانه یونیپال غزه نوشت، ورود صدها هزار ماسک و گان (لباس‌های محافظتی پزشکی) به اسرائیل در روزهای اخیر، نتیجه کار این کارخانه فلسطینی بوده، در حالی که حتی یک محموله از آن به خود غزه یا کرانه باختری برده نشده است.

صاحب یونیپال گفته است که با گرفتن سفارش‌های پی در پی از شرکت‌های اسرائیلی‌ که طرف قرارداد بیمارستان‌های اسرائیل برای تامین نیازهای مراکز درمانی این کشور هستند، تمامی۸۵۰ کارگر و خیاط کارخانه‌اش را به تولید روزانه ۲۰ هزار ماسک و دو هزار لباس محافظتی برای کادر درمانی اسرائیل بسیج کرده است.

یونیپال برای بخش مد و لباس اسرائیل لباس تولید می‌کرده است اما به دلیل قرنطینه بسیار شدید در اسرائیل و تعطیلی کامل فعالیت‌های عرصه مد در این کشور، کارخانه یاد شده به تامین نیازمندهای اسرائیل در زمینه مبارزه با کرونا روی آورده است.

نبیل بواب، صاحب یونیپال، گفته است با این تصمیم، مانع از بیکار شدن کارگران و خیاطان کارخانه‌اش شده است در حالی که وضع اقتصادی غزه بر اثر بحران کرونا، بیش از گذشته دشوار شده و صدها هزار خانواده ساکن غزه فقیرتر از هر زمان دیگر شده‌اند.

آقای بواب ابراز آمادگی کرده که در صورت درخواست سازمان‌های بین‌المللی، کارخانه او و دیگر تولیدی‌های غزه، برای مردم سایر کشورها هم ماسک و لباس‌های مورد نیاز کادر درمانی تولید می‌کنند.

نبیل بواب تاکید کرده که مقررات فاصله‌گذاری کارگران کارخانه‌اش را به دقت رعایت کرده است و آنها را در شیفت‌های مختلف به کار می‌گیرد و کار ضد عفونی محل نیز به طور منظم انجام می‌شود.

به رغم این‌که مانند همه کشورهای دیگر، ماسک در اسرائیل کمیاب و یا به شدت گران است، وزارت بهداشت اسرائیل همگان را موظف به پوشش ماسک در فضای عمومی کرده است.

به نوشته وای.نت، کسانی که در روزهای اخیر موفق به خرید ماسک شدند، به احتمال زیاد از ماسک‌های تولید غزه استفاده کرده‌اند.

در نخستین روزهای شیوع جهانی کرونا، مردم غزه در برابر دوربین‌ها می‌گفتند که منطقه ما محصورترین بخش جهان است و کسی به آن وارد یا خارج نمی‌شود و ممکن است از بلای کرونا در امان بمانیم.

با وجود این، کرونا به غزه نیز رسیده است؛ شمار کم مبتلایان در غزه ظاهرا تنها به دلیل کمبود کیت‌های تست کرونا است.

نیکلای ملادنوف، نماینده ویژه سازمان ملل در خاورمیانه، این هفته از بروز فاجعه انسانی در غزه بر اثر کرونا ابراز نگرانی کرد، چون این باریکه در محاصره است و زیرساخت‌های درمانی آن شدیدا ضعیف هستند.

مقامات حماس در غزه و نیز مسئولان ارشد حکومت خودگردان فلسطینی در روزهای گذشته گفتند، با وجود فقر شدید فلسطینیان و ضعف سامانه پزشکی هر دو بخش فلسطینی، کمک‌های اسرائیل بسیار کم بوده و این امر که اسرائیل هزاران زندانی فلسطینی را در جریان بحران کرونا در زندان‌هایش نگاه داشته است، نشان از آن دارد که این کشور «بویی از انسانیت نبرده است».

اما سازمان ملل متحد این هفته در یک نشست ویدئویی خود از «همکاری عالی» اسرائیل و فلسطینیان در بحران کرونا تقدیر کرد و آن را نمونه‌ای از عملی بودن صلح بین آنها نامید.

اسرائیل برای برپایی چادرهای امداد درمانی در مرز جنوبی خود با غزه و احتمال بستری کردن بیماران سخت کرونایی فلسطینی در بیمارستان‌هایش ابراز آمادگی کرده، هر چند که وزیر دفاع اسرائیل گفته است فلسطینیان کرانه باختری در اولویت دریافت کمک پزشکی اسرائیل خواهند بود زیرا بعد از فروکش کردن بحران کرونا باید دوباره روزانه ده‌ها هزار فلسطینی وارد اسرائیل شوند و زندگی فلسطینیان کرانه باختری و مردم اسرائیل در هم تنیده شده است.

در این میان، امیر قطر نیز با موافقت اسرائیل کمک‌های کلان درمانی و نیز مالی را برای رویارویی با بیماری کرونا به غزه فرستاده است.

XS
SM
MD
LG