لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

رهبر مخالفان در ارمنستان:‌ اعتراض‌ها ادامه خواهد داشت


نیکول پاشینیان روز ۱۱ اردیبهشت را برای تظاهرات گسترده مخالفان در ارمنستان در نظر گرفته است.
نیکول پاشینیان روز ۱۱ اردیبهشت را برای تظاهرات گسترده مخالفان در ارمنستان در نظر گرفته است.

نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان در ارمنستان گفت از آن‌جایی که کارن کارپتیان، نخست وزیر موقت درخواست دیدار با او را رد کرده است، اعتراض‌های سیاسی در ایروان ادامه خواهد داشت.

در حالی که اعلام شده روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) پارلمان برای انتخاب نخست وزیر جدید ارمنستان تصمیم می‌گیرد، آقای پاشینیان همین روز را برای تظاهرات گسترده در نظر گرفته است.

آقای پاشینیان پیشنهاد کرده بود روز ۲۷ ماه آوریل (۷ اردیبهشت) با نخست وزیر موقت در هتل ماریوت ارمنستان دیدار کند تا درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت صحبت کنند. او اصرار داشت که این دیدار در حضور خبرنگاران انجام و به صورت زنده از رسانه‌ها پخش شود.

آرام آراراتیان، سخنگوی نخست وزیر موقت ارمنستان گفته است:‌ «نظر نخست وزیر این بود که چنین گفت‌وگویی مانند مذاکره نخواهد بود و بیشتر انگار که یک نفر می‌خواهد نظر خود را بر دیگری دیکته کند. وقتی هم که کسی نتواند برنامه خود را به بحث بگذارد، پس دیگر این اسمش مذاکره نیست.»‌

آرام آراراتیان در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است:‌ «کارن کارپتیان همچنین اعتقاد دارد که انجام گفت‌وگو در مقابل دوربین خبرنگاران و حضور رسانه‌ها، به این معنا است که چنین جلسه‌ای قرار نیست هیچ نتیجه‌ای داشته باشد.»‌

رد درخواست دیدار با رهبر مخالفان، پس از آن اعلام شد که کارن کارپتیان، یک روز پیش از آن با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه تلفنی صحبت کرده بود. روسیه نزدیک‌ترین متحد و شریک اقتصادی ارمنستان است.

پس از حاضر نشدن نخست وزیر موقت به انجام این دیدار، آقای پاشینیان به رسانه‌ها گفت در روز اول ماه مه و در حالی که پارلمان می‌خواهد به طور رسمی نخست وزیر را انتخاب کند، صدها هزار تن از مردم به خیابان‌ها خواهند آمد.

او افزوده که از انتخابات زودهنگام استقبال می‌کند، اما به شرطی که روند انتخابات و رای‌گیری، «به واقع دمکراتیک» باشد.

نیکول پاشینیان همچنین گفته او تنها کاندیدای مناسب برای در دست گرفتن سکان نخست وزیری است.

او در جمع هواداران خود در میدان جمهوری ایروان گفت:‌ «یا من از طریق مردم، با درخواست آن‌ها و با حمایت‌ آن‌ها نخست وزیر می‌شوم، یا این که هیچ نخست وزیری برای جمهوری ارمنستان انتخاب نخواهد شد.»‌

نیکول پاشینیان گفت: «ما هیچ مصالحه‌ای با یک سیستم فاسد و مخالف منافع ملی نداریم.»

سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز دوشنبه سوم اردیبهشت، پس از تظاهرات ۱۰ روزه مخالفانی که خواستار کناره‌گیری او از قدرت بودند، از سمت خود استعفا کرد.

به استناد گزارشی از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG