لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

هشدار پنتاگون در مورد فعالیت زیردریایی‌های چین در قطب شمال


 نمایی از وزارت دفاع آمریکا در ارلینگتون ویرجینیا
نمایی از وزارت دفاع آمریکا در ارلینگتون ویرجینیا

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در گزارشی که روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت منتشر شد، گفت گسترش فعالیت‌های چین در قطب شمال زمینه را برای تقویت حضور نظامی از جمله اعزام زیردریایی‌های آن کشور بعنوان اقدامی برای مقابله با حمله اتمی فراهم خواهد کرد.

به گزارش رویترز این ارزیابی بخشی از گزارش سالانه پنتاگون به کنگره در مورد نیروهای مسلح چین است. در ژوئن سال گذشته دولت چین اولین طرح خود در مورد سیاست‌های آن کشور در قطب شمال را منتشر کرد.

در آن سند دولت چین طرح توسعه راه‌های کشتیرانی در قطب شمال تحت تاثیر گرمایش زمین و ذوب شدن لایه‌های یخبندان در قطب شمال را تحت عنوان «راه ابریشم قطبی» تشریح کرد که بخشی از طرح گسترده رییس جمهور آن کشور برای احداث «راه ابریشم جدید» است.

باوجودیکه چین از کشورهای منطقه قطب شمال نیست در سالهای اخیر فعالیت‌های خود در این منطقه را افزایش داده و در سال ۲۰۱۳ بعنوان عضو ناظر «شورای قطب شمال» به این مجموعه پیوست. این موضوع کشورهای منطقه را در مورد اهداف استراتژیک چین در قطب شمال، ازجمله احتمال حضور نظامی آن کشور نگران کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در اجلاس هشت کشور منطقه قطب شمال که از روز دوشنبه در فنلاند آغاز می شود شرکت خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا در گزارش خود به کنگره می گوید دولت دانمارک در مورد افزایش فعالیت‌های اقتصادی چین در گرینلند، از جمله طرح احداث یک مرکز تحقیقاتی و ایستگاه ماهواره‌ای و نوسازی فرودگاه و توسعه صنایع معادن نگران است.

در بخشی از این گزارش گفته می شود «تحقیقات غیرنظامی می تواند حضور نظامی چین در قطب شمال را تقویت کند و یکی از جنبه‌های آن می تواند استقرار زیردریایی‌های آن کشور با هدف مقابله با حملات هسته‌ای باشد.»

خبرگزاری رویترز می افزاید پنتاگون در این گزارش می گوید نوسازی زیردریایی‌های چین یکی از اولویت‌های نظامی مهم آن کشور است. نیروی دریایی چین ۴ زیردریایی اتمی مجهز به موشک‌های بالستیک، ۶ زیردریایی اتمی تهاجمی و ۵۰ زیردریایی متعارف تهاجمی در اختیار دارد.

این گزارش می افزاید:«سرعت رشد نیروی زیردریایی چین تا حدی کاهش یافته و احتمالا تا سال ۲۰۲۰ مجموع زیردریایی‌های اتمی و متعارف آن کشور به ۶۵ تا ۷۰ فروند خواهد رسید.»

اداره اطلاعات دفاعی پنتاگون در گزارشی در ماه ژانویه امسال گفت چین برای مقابله با حملات هسته‌ای حداقل به ۵ فروند زیردریایی مدل «جین» نیاز دارد. وزارت دفاع آمریکا در گزارش اخیر خود ارزیابی می کند که چین در حال حاضر چهار فروند از این زیردریایی‌ها را در اختیار دارد و دو فروند دیگر در حال ساخت هستند.

آمریکا و متحدانش در مقابله با این وضعیت توان نیروی دریایی خود برای مقابله با زیردریایی‌ها در آبهای شرق آسیا را تقویت کرده اند.

توسعه و نوسازی قدرت زیردریایی چین فقط یک بخش از برنامه‌های گسترده و پرهزینه برای تقویت نیروهای مسلح آن کشور است که به گفته کارشناسان آمریکایی هدف اصلی آن مقابله با اقدامات نیروهای مسلح آمریکاست.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG