لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

پومپئو: تهران باید تصمیم بگیرد به‌هنجار شود، اما نشانه‌ای از آن دیده نمی‌شود


مایک پومپئو (در تصویر ۲۱ مه ۲۰۱۸) می‌گوید در حال حاضر «هیچ نشانه‌ای از آمادگی ایرنیان برای یک تغییر مسیر چشم‌گیر، دیده نمی‌شود».
مایک پومپئو (در تصویر ۲۱ مه ۲۰۱۸) می‌گوید در حال حاضر «هیچ نشانه‌ای از آمادگی ایرنیان برای یک تغییر مسیر چشم‌گیر، دیده نمی‌شود».

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی باید خود تصمیم بگیرد که به‌مانند «یک کشور به‌هنجار» رفتار کند، با این حال نشانه‌ای دیده نمی‌شود که در حال حرکت در چنین مسیری باشد.

بنا بر گزارش‌ها از ایالات متحده، مایک پومپئو در جریان کنفرانس خبری مشترکی همراه رئیس‌جمهوری اکوادور، گفته «حکومت ایران باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد مانند یک کشور به‌هنجار رفتار کند».

او افزوده اگر تهران چنین کند، ایالات متحده «آماده انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط بر سر گستره‌ای از مسائل مختلف است».

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه اما اظهار کرده‌است که «هیچ نشانه‌ای از آمادگی ایرنیان برای یک تغییر مسیر چشم‌گیر، دیده نمی‌شود».

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ با تاکید بر خواسته‌های اصلی دولت آمریکا در مورد برنامه اتمی، موشکی و آن‌چه واشینگتن «رفتارهای مخرب» جمهوری اسلامی در «سراسر جهان» توصیف می‌کند، می‌گوید «شما می‌توانید اقدامات آن‌ها را ببینید. اقدام است که تهدیدآمیز است».

جمهوری اسلامی اتهام‌های چندباره واشینگتن در مورد «دخالت» در امور دیگر کشورها را رد کرده، می‌گوید به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است. تهران در عین حال آمریکا را متهم کرده با خروج از «برجام» تعهدات بین‌المللی خود در توافق اتمی را نقض کرده‌است.

طی هفته‌های اخیر تنش‌ها در آب‌های جنوبی ایران، خلیج فارس و دریای عمان به‌طور فزاینده بالا گرفته‌است.

اظهارات آقای پومپئو پس از توقیف یک کشتی بریتانیایی در آب‌های جنوب مطرح شده‌است.

سپاه پاسداران آخر هفته پیش از توقیف یک نفتکش حامل پرچم بریتانیا خبر داد و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز گفته دلیل توقیف، «تصادف» آن با یک قایق ایرانی و «بی‌توجهی» به پیام‌های قایق بوده‌است.

توقیف نفتکش بریتانیایی پس از آن است که یک نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق -تحت حاکمیت بریتانیا- توقیف شد. مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته بارها هشدار داده بودند که در صورت ادامه توقیف نفتکش، واکنش نشان خواهند داد.

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید نفتکش کشورش به نام «استنا ایمپرو» در «آب‌های عمان» قرار داشت و توقیف آن نیز «با نقض آشکار حقوق بین‌الملل صورت گرفته‌است». پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا، نیز اقدام ایران را «خصمانه» توصیف کرده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در جریان کنفرانس خبری با رئیس‌جمهوری اکوارد، تاکید کرده واشینگتن تلاش کرده از تنش‌ها در منطقه بکاهد و فضایی برای مذاکره باز کند.

این در حالی‌ست که رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با دولت ترامپ را «سم مضاعف» توصیف کرده و دولت جمهوری اسلامی به ریاست حسن روحانی نیز «شرط» مذاکره را بازگشت آمریکا به برجام و برچیدن تحریم‌ها عنوان کرده‌است.

مقام‌های واشینگتن در دیگر سو، می‌گویند تا زمانی که «رفتار تهران تغییر نکند» تحریم‌ها افزایش خواهد یافت و کارزار «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی ادامه پیدا می‌کند.

رویترز، هیل، فاکس/ت
XS
SM
MD
LG