لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۶

کمیته روابط خارجی سنا آمریکا پومپئو، گزینه ترامپ برای وزارت خارجه را تائید کرد


مایک پومپئو
مایک پومپئو

اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه سوم اردیبهشت به مایک پومپئو، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت امور خارجه آمریکا رأی مثبت دادند.

به گزارش رویترز، با رای مثبت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، رأی‌ گیری نهایی برای تأیید مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا تا آخر هفته جاری در صحن اصلی مجلس سنا برگزار شود.

گزارش ها حاکی است که سناتور رند پال، از حزب جمهوری‌خواه که پیشتر اعلام کرده بود به آقای پمپئو رای منفی خواهد داد، روز دوشنبه نظر خود را عوض کرد و به وی رای مثبت داده است. جمهوریخواهان با ۱۱ رای در مقابل ۱۰ رای دمکرات ها،اکثریت را در این کمیته در اختیار دارند.

مایک پومپئو در صورت تایید توسط اعضای سنای آمریکا دومین وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ خواهد بود.

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره عاقبت کار رکس تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفند ۹۶، وی را از مقام خود برکنار و مایک پومپئو را به عنوان جانشین او معرفی کرد.

دونالد ترامپ یکی از دلایل برکناری رکس تیلرسون را اختلاف نظر خود با وی بر سر توافق هسته ای با ایران عنوان کرده بود.

مایک پومپئو، نامزد مقام وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، در یک کمیته سنا بر ضرورت «اصلاح» نقائص برجام، توافق اتمی با ایران، تاکید کرد.

آقای پومپئو همچنین از پاسخ مستقیم و روشن به پرسشی درباره خروج «یک‌جانبه» ایالات متحده از برجام خودداری کرد.

هفته گذشته اعلام شد که مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، برای برنامه‌ریزی مذاکرات رهبران کره شمالی و ایالات متحده، با کیم جونگ‌اون دیدار کرده‌است.

دیدار مایک پومپئو بارهبر کره شمالی از سال ۲۰۰۰ به این‌سو، بی‌سابقه‌است. در سال ۲۰۰۰ مادلین آلبرایت، وزیر خارجه وقت، با کیم جونگ‌ایل، پدر رهبر فعلی کره شمالی دیدار کرده بود.

از ۱۰۰ نماینده مجلس سنای آمریکا ۵۱ نفر جمهوریخواه، ۴۷ نفر دموکرات، و دو نفر مستقل هستند.

XS
SM
MD
LG