لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

درباره مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشنهادی دونالد ترامپ


نام مایک پمپئو پس از ایجاد کمیته تحقیق برای بررسی حادثه حمله به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی بر سر زبان‌ها افتاد.
نام مایک پمپئو پس از ایجاد کمیته تحقیق برای بررسی حادثه حمله به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی بر سر زبان‌ها افتاد.

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره عاقبت کار رکس تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند وی را از مقام خود برکنار و مایک پمپئو، رئیس سازمان سی‌آی‌ای، را به عنوان جانشین او انتخاب کرد.

در زیر نگاهی داریم به سابقه و دیدگاه‌های آقای پمپئو:

مایک پمپئو در جنوب ایالت کالیفرنیا متولد شده است. در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه نظامی وست‌پوینت و با تخصص مهندسی فارغ‌التحصیل شد. به مدت پنج سال در ارتش خدمت کرد ولی هیچ وقت به میدان نبرد اعزام نشد. بعد از آن، راهی دانشگاه هاروارد شد تا در رشته حقوق تحصیل کند.

وی کمی بعد یک شرکت مهندسی در ویچیتا در ایالت کانزاس راه‌اندازی کرد. حامیان مالی او گروه‌های با نفوذی چون برادران کوک بودند.

مایک پمپئو در سال ۲۰۱۰ و با حمایت مالی برادران کوک در اولین تلاش برای راهیابی به مجلس نمایندگان آمریکا، در انتخابات پیروز شد. در اولین سال حضور خود در مجلس نمایندگان، در حوزه انرژی سوابقی از خود برجای گذاشت که با دیدگاه برادران کوک، همسو بود.

پس از آن به عضویت کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در آمد. کار این کمیته، بررسی فعالیت‌های اطلاعاتی از جمله سی‌آی‌ای است.

نام مایک پمپئو پس از ایجاد کمیته تحقیق برای بررسی حادثه حمله به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی بر سر زبان‌ها افتاد. او به یکی از جدی‌ترین منتقدان هیلاری کلینتون، وزیرخارجه وقت آمریکا، تبدیل شد.

مایک پمپئو ۵۴ ساله است و مرتبا در مورد وضعیت امنیتی به رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش می‌دهد. رویترز در گزارشی از او به عنوان جدی‌ترین طرفدار برخورد قاطع در حلقه اطرافیان دونالد ترامپ یاد کرده است.

آقای پمپئو از جمله مقاماتی است که موضوع دخالت احتمالی روسیه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا را خیلی جدی نمی گیرد. او گفته است، روسیه همواره تلاش داشته که در انتخابات آمریکا دخالت کند. در ماه فوریه و پس از اینکه اعلام شد آقای پمپئو در ساختمان مرکزی سی‌آی‌ای، با رئیس دستگاه امنیتی و اطلاعاتی روسیه دیدار کرده، او انتقادها را رد کرد.

مایک پمپئو همراه با دونالد ترامپ از منتقدان جدی توافق اتمی ایران موسوم به برجام است. او چند ماه پیش گفته بود «ایران در حال خیز برای تبدیل شدن به یک قدرت هژمونی در منطقه است».

وی از حامیان جدی تعقیب و ذخیره اطلاعات مربوط به ارتباطات شهروندان در آمریکا است. در مطلبی که دو سال پیش از او منتشر شد، درخواست کرد ذخیره اطلاعات متادیتای تلفنی از سرگرفته شده و همراه با اطلاعات مالی و نوع زندگی افراد، به منبعی که قابلیت جست‌وجو داشته باشد، تبدیل شود.

آقای پمپئو پیش از رسیدن به مقام ریاست سی‌آی‌ای، از جمهوریخواهان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده ایالت کانزاس بود.

دونالد ترامپ در مورد مایک پمپئو گفته است: «من و او مثل هم فکر می‌کنیم».

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG