لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد مصرف چربی‌های غيرطبيعی در رژیم غذایی کشورهای فقیر


سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که روز سه‌شنبه ۱۶ آذر منتشر شد گفت همزمان با پیشرفت سريع کشورهای ثروتمند در زمینه حذف چربی‌های مضر و غيرطبيعی تا سال ۲۰۲۳، حرکت کشورهای فقیر در اين زمينه که بالاترین آمار بیماری‌های قلبی به دلیل مصرف این نوع چربی‌ها را دارند بسیار کند است.

چربی‌های غيرطبيعی یا ترانس معمولا در مواد غذایی که تاریخ مصرف طولانی دارند مثل غذاهای سرخ شده، کیک، بیسکوئیت، روغن آشپزی و اغذیه‌های بسته‌بندی شده وجود دارد. مصرف این نوع چربی کلسترول را بالا می‌برد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

فرانچسکو برانکا، مدیر بخش تغذیه و ايمنی مواد غذایی در سازمان بهداشت جهانی دریک نشست خبری گفت: «می‌توان این نوع چربی ناسالم را با روغن‌های سالم جایگزین کرد. این تغییر سالانه از حدود ۵۰۰ هزار مورد مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی پیشگیری خواهد کرد.»

سازمان بهداشت جهانی در بخشی از گزارش خود می‌گوید ۴۰ کشور جهان با اجرای بهترین روش‌ها تا سال ۲۰۲۳ چربی مصنوعی را به طور کامل از چرخه تولید مواد غذایی حذف خواهند کرد و پیشرفت‌های چند سال اخیر از سلامت حداقل ۱.۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان در برابر بیماری حفاظت کرده است.

فرانچسکو برانکا افزود: «کشورهایی که بیش از همه چربی‌های غيرطبيعی یا ترانس در چرخه تولید مواد غذایی آنها وجود دارد هنوز این اقدامات را اجرا نکرده‌اند. در نتیجه تا اجرای اهدافی که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده است فاصله زیادی داریم.»

وزرای بهداشت تمامی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ بر اساس توصیه‌های این نهاد تصمیم گرفتند تا سال ۲۰۲۳ این نوع چربی‌ها را از چرخه تولید مواد غذایی حذف کنند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان می‌کند که ده مورد از ۱۵ کشوری که جمعیت آنها بیش از همه به بیماری‌های ناشی از مصرف چربی غيرطبيعی مبتلا می‌شوند تاکنون اقدامات ضروری را اجرا نکرده‌اند.

این کشورها عبارتند از ایران، مصر، مکزیک، جمهوری آذربایجان، پاکستان، کره شمالی، بوتان، نپال و استرالیا.

کشورهای تولید کننده روغن نارگیل و روغن نخل (پالم) در مورد مقررات بین المللی حذف چربی‌های مصنوعی و اشباع شده در چرخه تولید مواد غذایی ابراز نگرانی کرده‌اند چون ممکن است فروش اقلام صادراتی آنها را تهدید کند.

مدیر بخش تغذیه و سلامت مواد غذایی سازمان بهداشت جهانی گفت: «پیشنهاد ما این است که روغن‌های غيرطبيعی و اشباع شده با انواع سالم روغن‌های گیاهی مثل سویا جایگزین شوند. نباید به سمت مصرف بیشتر روغن‌های ارزان قیمت مثل روغن پالم (نخل) حرکت کرد چون این نوع روغن‌ها هم درصد بسیار بالایی از چربی اشباع شده دارند.»

به گفته فرانچسکو برانکا با استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان بخشی از چربی اشباع شده روغن پالم را کاهش داد و «عناصر سالم‌تری» به آن افزود.

اتحادیه بین‌المللی تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشابه متعهد شده که از سال ۲۰۲۳ چربی‌های صنعتی را به مرور از محصولات خود حذف کند و سازمان بهداشت جهانی بر این روند نظارت خواهد کرد.

آقای برانکا افزود: «علاوه بر این، ما در حال مذاکره با تولید کنندگان بزرگ روغن‌های خوراکی هستیم و این پیشرفت مهمی است.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG