لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۵

واکنش به اعتراضات در نماز جمعه: «به خاطر پایین افتادن شکم مقابل نظام نایستید»


تعدادی از امامان جمعه خواستار پایان تجمع‌های اعتراضی در ایران شدند و امام جمعه مشهد معترضان را نکوهش کرد که «به خاطر پایین افتادن شکم نباید مقابل نظام بایستید».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های روز ۱۲ مرداد گفت که دولت برای حل مشکلات اقتصادی باید طرح‌های کوتاه‌مدت ارائه کند و «طرحی که بخواهد در درازمدت مشکلات اقتصادی را برطرف کند چه فایده دارد؟»

آقای علم‌الهدی همچنین با اشاره به گزارش شورای جهانی طلا گفت که آمریکا این موضوع را «تحلیل می‌کند و می‌گوید طلا و ارز محور سبد کالای ایران شد و الان است که اقتصاد بیمار قابل حمله است و اکنونی که این کشور در نقطه ضعف قرار گرفته به هر چیزی تن می‌دهد».

شورای جهانی طلا روز پنج‌شنبه، ۱۱ مرداد در گزارشی خبر داده بود که از زمان خروج آمریکا از برجام، تقاضا برای سکه و شمش طلا در ایران دو برابر شده است.

امام جمعه مشهد همچنین از مردم خواست که برای حل مشکلات اقتصادی «به صحنه» بیایند ودر بیان مثالی از حل مشکلات اقتصادی توسط مردم خواستار توزیع جنس با قیمت پایین در میان «قشر آسیب‌پذیر مستضعف» شد.

وی اضافه کرد: «زمانی که دولت و مجلس تماشاچی شدند، شما مردم باید به صحنه بیایید، البته نه آن گونه که جاسوسان آمریکایی با فراخوان‌ها می‌خواهند مردم را به صحنه بیاورند و مقابل نظام نگه دارند. این نظام به قیمت خون بچه‌های شما به دست آمده است. به خاطر پایین افتادن شکم نباید مقابل نظام بایستید.»

پس از بروز تلاطم چشمگیر در بازار ارز ایران گروهی از معترضان در روزهای گذشته در برخی شهرهای ایران از جمله اصفهان، شیراز و اراک تجمع کرده‌اند.

روز جمعه یوسف طباطبایی، امام جمعه اصفهان، نیز گفت: «به کسانی که راهپیمایی می‌کنند می‌گویم حرف‌های حقی‌ دارید اما راه افتادن در خیابان برای این مسائل اصلا معنی ندارد زیرا بالا‌دستی‌ها این مسائل را می‌دانند.»

لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، نیز بدون اشاره مستقیم به این اعتراض‌ها گفت: «در این دنیا همه مسائل برای انسان همچون گرسنگی، عدم امنیت، گرانی، جنگ، بی‌عدالتی و... برای امتحان الهی است و این مشکل دیروز بشر نبوده و امروز نیز با آن درگیر است و باید به دنبال راه ‌حل بود.»

مقامات قوه قضاییه ایران دلیل عمده وضعیت بازار ارز و طلا در ایران را سوء استفاده برخی افراد می‌دانند و از برخورد با برخی فروشندگان عمده ارز و سکه و به گفته آنان «اخلالگران بازار ارز» خبر داده‌اند.

در همین حال امام جمعه تهران گفت که کشور در شرایط «جنگ اقتصادی» است و «کسانی که فساد می‌کنند، ‌مرتکب خیانت جنگی و حکم مفسد فی ‌الارض دارند. مجازات‌شان باید متناسب با شرایط جنگی باشد».

امامان جمعه اکثر شهرهای بزرگ ایران همچنین تاکید کردند که «مذاکره با دولت ترامپ به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست».

در حالی که حسن روحانی هنوز درباره پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط با او سخن نگفته، وزارت خارجه ایران این پیشنهاد را رد کرده و فرمانده سپاه پاسداران گفته است که دونالد ترامپ و روسای جمهور بعدی آمریکا «هرگز چنین روزی را نخواهند دید» و «مردم ایران اجازه ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند».

منابع: خبرگزاری های ایسنا، ایرنا، ایسنا، فارس و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG