لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

ولادیمیر پوتین با رانندگی پشت فرمان کامیون «پل کریمه» را افتتاح کرد


ولادیمیر پوتین ۱۹ کیلومتر با این کامیون رانندگی کرد تا «پل کریمه» را افتتاح کند.
ولادیمیر پوتین ۱۹ کیلومتر با این کامیون رانندگی کرد تا «پل کریمه» را افتتاح کند.

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در حالی که پشت فرمان یک کامیون رانندگی می‌کرد، با گذر از تنگه کرچ وارد شبه‌جزیره الحاق شده «کریمه» به خاک روسیه شد و جاده و پل تازه تاسیس شده آن را افتتاح کرد.

گزارش شده که رئیس‌جمهوری روسیه مسیر ۱۹ کیلومتری تا شبه‌جزیره کریمه اوکراین را با کامیون رانندگی کرده است. برخی در روسیه این پل تازه احداث شده را «پل پوتین» نامیده‌اند. در این مراسم که به طور زنده از تلویزیون‌ها پخش شد، آقای پوتین با شلوار جین یک کامیون نارنجی رنگ را به آن طرف پل آورد و کارگران در کریمه اوکراین در حالی نشان داده شدند که از دیدار او خوشحال هستند.

آقای پوتین در میان کارگران گفت: «با سپاس از استعداد ما، این پروژه که نوعی معجزه بود، محقق شده است».

پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به این افتتاح گفته که پروژه «غیرقانونی» ساخت پل کرچ، بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: «شاید نگاهی بدبینانه باشد، ولی جالب است که این پروژه مقارن با سالگرد اخراج تاتارهای کریمه از سوی رژیم استالین افتتاح شده است».

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ملحق کرد. این اقدام روسیه باعث تنش شدید در روابط روسیه با غرب و اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا شد.

​پل تنگه کرچ با هزینه‌ای معادل سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار احداث شده است. کاخ کرملین اعلام کرد این پل برای گذر عمومی از روز چهارشنبه این هفته قابل دسترسی خواهد بود.

این پل بزرگترین خط ارتباطی دوگانه – خودرو و قطار – در اروپا محسوب می‌شود. خط آهن این پل در حال احداث است و پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. این پل چهار باند برای عبور خودرو و دو باند برای عبور قطار دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه، گفت: «پوتین خودش این طرح را پیشنهاد کرد. خیلی‌ها باورشان نمی‌شد چنین طرحی امکان‌پذیر باشد».

پیشتر اعلام شده بود که این طرح در دسامبر ۲۰۱۸ افتتاح می‌شود ولی بعد مسکو اعلام کرد این پل که مسکو آن را «پل کریمه» نامیده، از روز ۲۶ اردیبهشت برای اتوبوس‌‌ها و خودروهای شخصی باز خواهد شد.

روسیه ورای الحاق کریمه اوکراین به خاک خود، به دلیل دست داشتن در ناآرامی‌های شرق اوکراین، مورد انتقاد و تحریم کشورهای اروپایی است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG