لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

پوتین دوران جدید ریاست‌جمهوری‌اش را با وعده اصلاحات اقتصادی آغاز کرد


ولادیمیر پوتین در مراسم ادای سوگند ریاست‌جمهوری در کاخ کرملین.
ولادیمیر پوتین در مراسم ادای سوگند ریاست‌جمهوری در کاخ کرملین.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در مراسم آغاز رسمی دوران جدید ریاست‌جمهوری‌اش وعده داد که تمرکز خود را روی اقتصاد گذاشته و در مسیر بهبود استانداردهای زندگی مردم تلاش می‌کند.

آقای پوتین گفت که هدف اصلی در دور دوم شش ساله ریاست‌جمهوری‌اش، بهبود وضعیت معیشتی مردم روسیه است.

اقتصاد روسیه در پی تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور با مشکلاتی روبرو است. بیشتر این تحریم‌ها در پی الحاق کریمه اوکراین به روسیه از سوی ولادیمیر پوتین اعمال شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین دمیتری مدودف را بار دیگر برای کسب عنوان نخست‌وزیری معرفی کرد.

آقای مدودف در دوره پیشین ریاست‌جمهوری پوتین هم نخست‌وزیر بود. وی یک بار هم ریاست‌جمهوری روسیه را به عهده داشت و آقای پوتین به مقام نخست‌وزیری رسید.

آقای پوتین روز دوشنبه گفت: «باید تمام امکانات داخلی خود را مورد استفاده قرار داده و اهداف ضروری و داخلی کشور را دنبال کنیم. برای پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی و فناوری و برای رقابت با آن بخش‌هایی از جهان که آینده ما را رقم می‌زند».

پوتین ۶۵ ساله در بخش دیگری از سخنرانی‌اش گفت: «زندگی بهتر، رفاه نسبی، امنیت و تندرستی برای مردم، اینها امروز در اولویت هستند».

گزارش‌ها حاکی است که رئیس‌جمهوری روسیه با حضور نظامی در سوریه توانسته است دستاوردهایی در حوزه سیاست خارجی برای روسیه کسب کند ولی در حوزه رقابتی کردن اقتصاد ضعیف عمل کرده و اقتصاد روسیه وابسته به نفت و گاز است.

نرخ تولید ناخالص داخلی در روسیه طی سال گذشته ۱.۵ درصد افزایش داشته است. ولی با توجه به افزایش تحریم‌ها از سوی آمریکا، واحد پولی این کشور، روبل، هشت درصد افت کرده است.

گزارش شده که در جریان سخنرانی آقای پوتین، بیشتر اشاره او به مسائل داخلی بود و فقط در یک مورد به سیاست خارجی اشاره کرد و گفت که «روسیه در حوزه سیاست خارجی، قدرتمند، فعال و تاثیر‌گذار است».

ولادیمیر پوتین در انتخاباتی که مخالفان اصلی او اجازه حضور نداشتند، توانست ۷۷ درصد آراء را کسب کند. وی از ابتدای قرن ۲۱ سکان رهبری روسیه در دست داشته است.

روابط آمریکا و روسیه در شماری از حوزه‌ها دچار چالش جدی شده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ این کشور مداخله کرده است. امری که در حال حاضر از سوی رابرت مالر، مستشار ویژه، در حال بررسی است.

روسیه همچنین در پی اتهام دست داشتن در سوءقصد علیه سرگئی اسکریپال و دخترش در بریتانیا توسط عامل شیمیایی، با چالش دیپلماتیک روبرو است. آمریکا، کانادا و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا، روابط دیپلماتیک خود را با روسیه محدود کرده و شماری از ماموران اطلاعاتی روسیه را از خاک خود اخراج کرده‌اند.

طی دو روز گذشته در خیابان‌های مسکو و بسیاری از شهرهای روسیه تظاهرات مردمی علیه حاکمیت پوتین در جریان بود. بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن در جریان این اعتراض‌ها دستگیر شده‌اند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، اینترفکس، رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG