لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

پوتین: فرمانده گروه «واگنر» پیشنهاد فعالیت به عنوان یگان مستقل را رد کرد


ولادیمیر پوتین می‌گوید گروه واگنر «بدون مبنای قانونی عمل کرده» و «دیگر نمی‌تواند با شکل و ساختار کنونی آن فعالیت کند»
ولادیمیر پوتین می‌گوید گروه واگنر «بدون مبنای قانونی عمل کرده» و «دیگر نمی‌تواند با شکل و ساختار کنونی آن فعالیت کند»

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۲۳ تیر گفت که به شبه‌نظامیان «واگنر» پیشنهاد کرده بود بعد از شورش روز سوم تیر، به عنوان یک یگان مستقل در روسیه بمانند اما یوگنی پریگوژین، فرمانده این گروه مزدور، پیشنهاد او را «به سرعت رد کرد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین با قدردانی از ۱۶ ماه «مبارزه شرافتمندانه» نیروهای «واگنر» در جبهه‌‌های جنگ روسیه در اوکراین، از مشارکت این شبه‌نظامیان در شورش روز سوم تیر ابراز تأسف کرد.

او در مصاحبه با خبرنگار روزنامه «کومرسانت» که با کرملین ارتباطات نزدیکی دارد، گفت: «این نیروها همگی می‌توانستند در یک جا جمع شده و به خدمت خود ادامه دهند. چیزی هم عوض نمی‌شد. رهبرشان همان کسی باقی می‌ماند که در همه این مدت رهبر واقعی‌شان بود».

به گفته آقای پوتین، او این پیشنهاد را در دیداری که پنج روز پس از شورش نیروهای واگنر در کرملین با مهره‌های «واگنر» انجام داد، ارائه کرد.

رئیس‌جمهور روسیه افزود در حالی که نیروهای «واگنر» به نشانه تأیید این پیشنهاد من «سر تکان دادند»، یوگنی پریگوژین که جلوی آن‌ها نشسته و واکنش نیروهایش را ندیده بود، با این گفته که «این پسران آن را نمی‌پذیرند»، پیشنهاد را «به سرعت رد کرد».

رئیس‌جمهور روسیه به جزئیات پیشنهاد خود در مورد ادامه کار «واگنر» به عنوان یک یگان مستقل اشاره نکرد و همچنین نگفت که یوگنی پریگوژین سرانجام چه چیزی را پذیرفته است.

ولادیمیر پوتین در روز شورش «واگنر» که در اعتراض به نحوه فرماندهی جنگ روسیه در اوکراین و «حملات مرگبار» ارتش روسیه علیه شبه‌نظامیان این گروه رخ داد، آن را «یک اقدام خیانت‌بار» نامیده بود.

تمرد یک روزه با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس که متحد کرملین است، پایان یافت ولی یوگنی پریگوژین که برای چند روز به بلاروس رفته بود، به روسیه بازگشت. از سرنوشت او خبری در دست نیست.

ولادیمیر پوتین که پیش از این نیز هرگونه ارتباط میان دولت خود با «واگنر» را رد کرده بود، در گفت‌وگو با کومرسانت اظهار داشت که این شرکت «بدون مبنای قانونی عمل کرده» و «دیگر نمی‌تواند با شکل و ساختار کنونی آن فعالیت کند».

به گفته او، هنوز دولت و پارلمان روسیه در مورد پیمانکاران نظامی خصوصی بحث و تصمیماتی نداشته‌اند.

در پی رویدادهای روز سوم تیر، رسانه‌های دولتی فیلم‌هایی از اقامتگاه مجلل یوگنی پریگوژین در سن‌پترزبورگ را که در آن پول نقد، شمش‌های طلا و گذرنامه‌های جعلی زیادی به‌دست آمده بود، نشان دادند.

به گزارش رویترز، انتشار آن تصاویر بخشی از کارزار کرملین علیه یوگنی پریگوژین بود تا نشان داده شود که فردی که خود را «دشمن نخبگان فاسد» جلوه می‌دهد، با حمایت‌های حکومت پوتین به ثروت سرشار دست یافته است.

در پی انتشار سخنان تازه ولادیمیر پوتین در مورد «واگنر»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه در جمع خبرنگاران از ارائه جزئیات در مورد آینده این شرکت خصوصی خودداری کرد.

به نوشته رویترز، بیانیه وزارت دفاع روسیه در روز ۲۱ تیر در این زمینه که این شرکت سلاح‌های خود را به ارتش تحویل می‌دهد، نشان ادامه کوشش مسکو برای خنثی کردن تهدیدات احتمالی از ناحیه شبه‌نظامیان «واگنر» و همچنین پایان مشارکت آن‌ها در عملیات جنگی در اوکراین است.

رادیو اروپای آزاد روز ۲۲ تیرماه گزارش داد که سرلشگر ایوان پوپوف، یک فرمانده بلندپایه ارتش روسیه که به تازگی وضعیت وخیم نظامیان در جبهه اوکراین را برای ژنرال‌های ارشد شرح داده بود، به فرمان سرگئی شویگو، وزیر دفاع، از کار برکنار شد.

این رویدادها در حالی است که این هفته در جبهه‌های جنگ روسیه در اوکراین با وجود تأیید ارسال نخستین محموله بمب‌های خوشه‌ای آمریکا برای ارتش اوکراین و نشست دو روزه سران ناتو در لیتوانی در ادامه حمایت از اوکراین، هنوز تحول میدانی تعیین‌کننده‌ای رخ نداده است.

پس از آن‌که اوکراین از آغاز هفته از حملات روزانه روسیه با پهپادهای انتحاری ساخت ایران به شهرهای متعدد خود خبر داد، روسیه روز جمعه اوکراین را متهم کرد که با اعزام پهپاد در صدد حمله به نیروگاه هسته‌ای در استان کورسک روسیه بوده است.

سخنگوی کرملین گفت که پهپاد از مدل «کورچاتوف» در چند کیلومتری این نیروگاه سقوط کرده است. استاندار آن استان نیز با اعلام سقوط پهپاد، گفت کسی آسیب ندیده و تأسیسات حیاتی صدمه ندیده است.

در این میان، دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، اظهارات بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا را که گفته بود کی‌یف می‌توانست در برابر کمک‌های نظامی غرب «قدردانی بیشتری نشان دهد»، «تأسف‌بار» نامید.

آقای کولبا گفت «زمانی که در جنگ پیروز شدیم، قدردانی کرده و خواهیم گفت که سلاح‌ها کافی بود اما در حالی که جنگ هنوز ادامه دارد، تسلیحاتی که ارسال شده، کفایت نمی‌کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ف.رک.ر
XS
SM
MD
LG