لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۶

پوتین: در صورت استقرار موشک در اروپا، مراکز تصمیم‌گیری آمریکا را هدف می‌گیریم


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه در «سخنرانی وضعیت کشور»
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه در «سخنرانی وضعیت کشور»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه اول اسفند در «سخنرانی وضعیت کشور» گفت در صورت استقرار سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد در اروپا، روسیه خاک ایالات متحده و به‌ویژه «مراکز تصمیم‌گیری» در واشینگتن را در تیررس خود قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او گفت در چنین حالتی، روسیه همه کشورهای اروپایی که این نوع موشک‌ها در آنها مستقر شود به اضافه خود ایالات متحده را در تیررس قرار خواهد داد.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه افزود که مسکو به دنبال رویارویی نیست و در پاسخ به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد قدم اول را در استقرار موشک برنخواهد داشت.

او اما گفت که واکنش روسیه به هرگونه استقرار جدید موشک «قاطعانه» خواهد بود و «سیاست‌گذاران آمریکایی باید پیش از هر اقدامی ریسک آن را نیز محاسبه کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه تأکید کرد که «روسیه ناچار خواهد شد سلاح‌هایی را مستقر کند که بشود از آنها علیه مراکز تصمیم‌گیری استفاده کرد؛ مراکزی که تصمیم استقرار موشک‌های تهدیدکننده علیه ما در آنها گرفته شده‌است.»

اواسط ماه بهمن ایالات متحده رسماً اعلام کرد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) خارج می‌شود و یک روز پس از آن نیز رئیس‌جمهوری روسیه به ارتش این کشور دستور داد تولید این موشک‌ها را «از سر بگیرد».

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد.

هدف از این پیمان از میان‌بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.

روسیه سال‌ها با انتقادهایی از سوی دولت‌های آمریکا و نیز ناتو در مورد رویکرد خود به این پیمان روبه‌رو بود.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی تازه سالانه در این باره گفت که انتقادهای آمریکا در مورد این پیمان، «بهانه» است و افزود که روسیه آماده گفت‌گو با آمریکا است اما در مورد موضوع خلع سلاح «دیگر بر در بسته نخواهد کوبید.»

سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری روسیه، اول اسفندماه، در حالی انجام شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند محبوبیت او نزد افکار عمومی روسیه به پایین‌ترین سطح طی ۱۳ سال گذشته رسیده‌است.

نتایج نظرسنجی «مرکز تحقیقات آرای همگانی» که ۱۷ ژانویه منتشر شد، نشان می‌دهد اعتماد عمومی به پوتین به ۳۳٫۴ درصد کاهش یافته که کم‌ترین میزان از سال ۲۰۰۶ به این سو است. سال پیش «لوادا»، یک مرکز مستقل افکارسنجی، محبوبیت پوتین را در حدود ۳۹ درصد برآورد کرده بود. در سال ۲۰۱۷ این رقم ۵۹ درصد بود.

سخنرانی سالیانه رئیس‌جمهوری روسیه «وضعیت کشور» نام دارد و در شورای فدرال روسیه، در برگیرنده هر دو مجلس سفلی و علیا، انجام می‌گیرد.

ولادیمیر پوتین از سال ۱۹۹۹ به این سو، چه در مقام رئیس‌جمهوری و چه در مقام نخست‌وزیر، قدرت را در دست دارد. آقای پوتین که ۶۶ سال دارد، در انتخابات سال ۲۰۱۸ مجدداً به مقام ریاست‌جمهوری رسید. ریاست‌جمهوری روسیه شش سال طول می‌کشد.

منتقدان می‌گویند ولادیمیر پوتین، با فشار، سرکوب یا به‌حاشیه‌راندن مخالفان سیاسی خود، تقریباً قدرت را به‌شکل انحصاری در دست گرفته‌است.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG