لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

قطر می‌گوید به حصول توافق احتمالی جدید میان اسرائیل و حماس، «محتاطانه خوش‌بین» است


ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، در کنفرانس خبری هفتگی
ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، در کنفرانس خبری هفتگی

سخنگوی وزارت خارجه قطر که کشورش میزبان دور جدید مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و گروه افراطی حماس برای انجام یک توافق جدید در بحبوحه جنگ ارتش اسرائیل در باریکه غزه است، می‌گوید دوحه نسبت به این گفت‌وگوها «محتاطانه خوش‌بین است».

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

ماجد الانصاری سه‌شنبه ۲۹ اسفند در نشست خبری در قطر افزود رئیس موساد دوحه را ترک کرده، اما مذاکرات برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس، ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، داوید برنئا، رئیس موساد، که دوشنبه در صدر هیئتی از مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی این کشور به قطر رسیده بود، بامداد سه‌شنبه دوحه را ترک کرده است.

به نوشته تایمز اسرائیل، یک مقام دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز بازگشت آقای برنئا به اسرائیل را تأیید کرد، ولی افزود تیم‌های فنی اسرائیلی همچنان مشغول گفت‌وگو با مقامات قطری بر سر توافق هستند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز در نشست خبری سه‌شنبه گفت پس از آن‌که مذاکره‌کنندگان اصلی در باره موضوع‌های محوری بحث کردند، تیم‌های فنی اکنون در حال بررسی جزییات یک توافق احتمالی هستند.

آقای الانصاری اظهارداشت اکنون در مرحله‌ای هستیم که انتظار داریم پیشنهاد متقابل (از سوی اسرائیل) به حماس ارائه شود اما این نیز هنوز گام نهایی در روند مذاکرات نخواهد بود.

او افزود فکر نمی‌کنم در مقطعی باشیم که بتوانیم بگوییم به توافق نزدیک شده‌ایم. ما محتاطانه خوش‌بین هستیم زیرا مذاکرات از سرگرفته شده اما برای اعلام موفقیت «هنوز خیلی زود است».

قطر از سال‌های گذشته میزبان سران زیادی از کادر خارجی رهبری حماس مانند اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس است. این در حالی است که قطر با آمریکا روابط نزدیک و مناسبات نیمه پنهان با اسرائیل دارد.

بعد از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر، جنگ میان ارتش اسرائیل با حماس در غزه روز ۲۹ اسفند روز یکصد و شصت و پنجم خود را سپری کرد.

یکی از مقامات حماس دوشنبه گفته بود این گروه می‌پذیرد که عقب‌نشینی اسرائیل از غزه در این مرحله و تا انجام بخش اول توافق (تبادل شماری از گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس در برابر صدها زندانی امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل) «به صورت جزئی» باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سخنان مقام حماس نشان از نرمش در مواضع این گروه افراطی است.

پیشتر آمریکا، مصر و قطر تلاش کرده بودند که توافق آتش‌بس تا قبل از شروع ماه رمضان بدست آید اما آن کوشش‌ها ناکام مانده بود.

مقامات اسرائیل احتمال داده‌اند با توجه به این‌که هر پاسخ قطعی حماس به بسیاری از جزئیات گفت‌وگوهای دوحه باید از سوی یحیی سنوار، رهبر پنهان شده حماس در تونل‌های غزه، تأیید شود، این دور از گفت‌وگوها پیچیده و نسبتأ طولانی باشد.

اسرائیل درخواست‌های پیشین حماس را «متوهمانه» نامیده و رد کرده بود.

بنیامین نتانیاهو با وجود دادن اختیارات بیشتر به تیم اسرائیلی در دور جدید مذاکرات دوحه، آتش‌بس پایدار و خارج کردن نظامیان از باریکه غزه را رد و بر انجام عملیات زمینی در بخش رفح نیز تأکید دارد.

در پی گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه شب میان جو بایدن با بنیامین نتانیاهو پس از چند هفته علنی شدن اختلافات آن‌دو بر سر غزه، نخست‌وزیر اسرائیل موافقت کرد یک تیم نظامی و اطلاعاتی کشورش را به زودی راهی واشینگتن کند تا در مورد عملیات رفح، ضمن افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، با مقامات آمریکا گفت‌وگو کنند.

وزیر خارجه آمریکا که قرار است در ادامه هفته به منطقه برسد، سه‌شنبه در مانیل، پایتخت فیلیپین، گفت صد در صد مردم غزه از نبود امنیت غذایی در رنج هستند.

آنتونی بلینکن گفت این «اولین بار است که کل یک جمعیت در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرد» و «اسرائیل موظف است به ارائه کمک به کسانی که شدیداً نیاز دارند، اولویت قائل شود».

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل، یدیعوت آحرونوت؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG