لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

پیش‌بینی «کاهش فروش نفت ایران به کمتر از نصف» در بودجه سال ۹۸


شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران در نشست خود با واریز شدن ۱۰ درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی مخالفت کرد.
شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران در نشست خود با واریز شدن ۱۰ درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی مخالفت کرد.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران در جلسه روز شنبه خود بودجه سال ۹۸ را بررسی کرد و بر اساس گزارش‌ها، پیش‌بینی کاهش فروش نفت به حدود یک میلیون بشکه، کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و تامین کالاهای اساسی با ارز دولتی از جمله ویژگی‌های این بودجه است.

بر اساس این پیش‌بینی، فروش نفت ایران در سال ۹۸ کمتر از نصف میزان فروش پیش‌بینی شده برای سال ۹۷ است.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور تشکیل شده است. روسای سه قوه و تعدادی از مقامات دولتی عضو این شورا هستند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این شورا روز شنبه ۱۰ آذر بودجه سال ۹۸ را «با تاکید بر توجه به نیازهای مردم به ویژه اقشار کم درآمد» بررسی کرد.

بر اساس این گزارش، «اطمینان از تامین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی»، «افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان و حمایت از تولید و اشتغال» و «تکمیل طرح‌های نیمه تمام با مشارکت مردم و بخش خصوصی» سه «رویکرد اصلی» بودجه سال آینده است.

پیش از این مقامات دولتی اعلام کرده‌ بودند که به دلیل تحریم‌های آمریکا، درآمد دولت در بودجه سال آینده کم‌تر خواهد شد.

در همین حال، خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد که میزان فروش نفت ایران در بودجه سال آینده یک میلیون بشکه در روز با قیمت بشکه‌ای ۶۰ دلار پیش‌بینی شده است.

قیمت نفت برنت در حال حاضر کمتر از ۶۰ دلار و نفت وست‌تگزاس اینترمدیت نیز حدود ۵۱ دلار است. بهای هر بشکه نفت خام ایران معمولا دو یا سه دلار کمتر از قیمت نفت برنت دریای شمال است.

در قانون بودجه امسال ایران صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی با قیمت متوسط ۵۵ دلار پیش‌بینی شده بود که انتظار می‌رفت کمی بیش از ۴۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش از این پیش‌بینی کرده بود که با بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا، میزان صادرات نفت ایران در حالت خوش‌بینانه به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و در حالت بدبینانه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال گذشته ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود. این رقم قبل از خروج آمریکا از برجام تا ۲.۸ میلیون بشکه نیز اوج گرفت.

صادرات نفت ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا کاهش یافته است و در همین حال خبرگزاری رویترز روز جمعه ۹ آذرماه خبر داد که کل صادرات نفت ایران به آسیا در ماه گذشته میلادی، به ۷۶۲ هزار بشکه رسیده که کمترین میزان طی پنج سال گذشته است.

خبرگزاری فارس در گزارش خود همچنین اعلام کرده که به دلیل «کاهش چشمگیر» صادرات نفت، در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران با واریز شدن ۱۰ درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی مخالفت شده است.

بر اساس این گزارش، برداشت از صندوق توسعه ملی برای بودجه نیز از پیشنهادهای مطرح در این نشست بوده است. این پیشنهادها پس از تصویب باید به تایید رهبر جمهوری اسلامی برسد.

بر اساس برنامه ششم توسعه، سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت خام و گاز در سال اول این برنامه ۳۰ درصد تعیین شده و باید سالانه حداقل دو درصد به این سهم اضافه شود.


براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند و پیش از این محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده بود که بودجه روز یکشنبه در دولت تصویب خواهد شد.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا، فارس، ایسنا رویترز و رادیو فردا /ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG