لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

افشای مشارکت پلیس ایران در سرکوب‌ اعتراض‌های سوریه


حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران و حسن معروف، فرمانده پلیس سوریه
حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران و حسن معروف، فرمانده پلیس سوریه

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران با انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های نیروی قدس در خارج از کشور، برای نخستین بار اعلام کرده است که علاوه بر این نیرو، پلیس ایران هم در کمک به سرکوب اعتراض‌های سوریه فعال بوده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی پیش از شروع جنگ داخلی و مسلحانه سوریه در سال ۲۰۱۱، به پلیس این کشور در سرکوب اعتراضات مردمی که این خبرگزاری آن را «شورش خیابانی» نامیده، کمک کرده است.

«شورش خیابانی» عنوانی است که در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی و خبرگزاری‌های حکومتی مانند فارس برای سرکوب معترضان خیابانی در ایران نیز از آن استفاده شده است.

گزارش خبرگزاری فارس در دو بخش به چگونگی تأسیس نیروی قدس و جنگ­‌هایی که این نیرو در آن مشارکت داشته، پرداخته و در پنجم بهمن ماه در وب سایت خبرگزاری فارس با عنوان «رزمندگان بدون مرز را بهتر بشناسید» منتشر شده است.

«رزمندگان بدون مرز» عبارتی است که آیت­‌الله خامنه­‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه­‌های نماز جمعه خود پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران برای خطاب قرار دادن اعضای این نیرو از آن استفاده کرد.

خبرگزاری فارس در گزارش خود با اشاره به شروع اعتراضات مردمی علیه حکومت بشار اسد در جریان بهار عربی در سال ۲۰۱۱ گفته است نیروی انتظامی با هماهنگی نیروی قدس به کمک پلیس سوریه رفته تا با شورش­‌های خیابانی مقابله کند.

بنابر این گزارش، «کارشناسان» نیروی انتظامی به آموزش و توجیه پلیس سوریه برای سرکوب «شورش­‌های خیابانی» پرداخته‌اند و از آنجا که پلیس سوریه از کمبود تجهیزات برای مقابله با معترضان برخوردار بوده، تجهیزات مقابله با «شورش خیابانی» به پلیس سوریه داده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که ورود سریع بحران سوریه به فاز مسلحانه و جنگ مجال چندانی برای اقدامات انتظامی باقی نگذاشت ولی کمک­ ایران به پلیس سوریه در مقاطع بعدی هم کم و بیش ادامه داشته است.

پیش از این مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام می کردند که بعد از شروع جنگ داخلی و مسلحانه در سوریه و با هدف مبارزه با تروریسم، برای دفاع از مکان‌های مقدس شیعیان، به دولت سوریه کمک مستشاری کرده‌اند.

گزارش خبرگزاری فارس همچنین می افزاید شماری از افسران امنیتی سوریه نیز با کمک نیروی قدس به ایران رفته‌اند تا آموزش مدیریت بحران و کار اطلاعاتی و امنیتی ببینند.

بر اساس این گزارش جمع‌بندی کارشناسان انتظامی امنیتی ایران این بوده که برخورد اولیه نظام سوریه با معترضان فاقد پشتوانه کافی اطلاعاتی بوده و به همین دلیل به جای برخورد انتظامی با معترضان برخورد نظامی صورت گرفته که به وخامت اوضاع افزوده است.

در سال­‌های گذشته بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، حکومت سوریه را متهم به حمله با سلاح جنگی به معترضان خیابانی می کردند و دولت بشار اسد و ارتش سوریه را مسوول به خشونت کشیده شدن اعتراضات مسالمت آمیز مردمی در خیابان‌های شهر­های مختلف این کشور می دانستند.

حکومت و ارتش سوریه این ادعا را رد می کردند اما حالا گزارش خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که چنین اتهامی درست بوده است.

پیش از این وزیر دفاع سوریه نیز دی‌ماه ۹۸ در جریان سفر خود به تهران برای شرکت در مراسم یادبود قاسم سلیمانی، از طراحی مشترک عملیات با نیروهای ایرانی در منطقه حمص و در زمانی سخن گفته بود که هیچ یک از گروه‌های مسلح در سوریه وجود نداشتند.

بر اساس یک فیلم منتشر شده، ژنرال علی عبدالله ایوب گفته است قاسم سلیمانی در اواخر تابستان سال ۸۹ به سوریه رفته و با هم عملیاتی را در حمص طراحی کرده‌اند.

این عملیات زمانی اجرا شده که نه جبهه النصره و نه هیچ گروه جهادی اصلا در سوریه وجود نداشته است.

انتقال موشک به غزه

بخش دیگری از این گزارش، به جنگ هشت روزه سال ۲۰۰۸ بین گروه­‌های فلسطینی در نوار غزه و اسرائیل اشاره دارد.

بر اساس این گزارش، ایران در جنگ سال ۲۰۰۸ ، اقدام به انتقال قطعات موشک به نوار غزه کرده است. نیروی قدس قطعات موشک را از طریق سودان، مصر و تونل‌های زیر زمینی از صحرای سینا به نوار غزه منتقل و در اختیار گروه‌های حماس و جهاد اسلامی قرارداده است.

فرماندهان سپاه پاسداران پیش از این با رد انتقال موشک به نوار غزه، مدعی انتقال تکنولوژی به گروه‌­های فلسطینی در حال جنگ با اسرائیل بودند.

این احتمال وجود دارد که اعلام توانایی نیروی قدس برای انتقال قطعات موشک به نوار غزه در نزدیکترین موقعیت به مرزهای اسرائیل، با هدف برزگنمایی توانایی نیروی قدس صورت گرفته باشد که در یک ماه اخیر موقعیت و اعتبار آن تضعیف شده است. بویژه آنکه برخی کارشناسان معتقدند کشته‌شدن قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا‌، ضربه‌ای جدی و شوک‌آور به نیروی قدس وارد کرده و توانایی‌های آن را زیر سوال برده است.

آیت­ الله خامنه­‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی بلافاصله اسماعیل قاآنی جانشین وی را به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس معرفی و بر ادامه برنامه کاری این نیرو همانند دوره فرماندهی قاسم سلیمانی تاکید کرد. اقدامی که نوعی تلاش برای جلوگیری از تضعیف بیشتر نیروی قدس ارزیابی شده است.

اگر چه تحلیلگران بسیاری بر این باور هستند که نیروی قدس در غیاب قاسم سلیمانی با چالش‌های جدی و بیشتری نسبت به گذشته روبه‌رو است زیرا هویت نیروی قدس تا حد زیادی با شخص قاسم سلیمانی درهم تنیده بود.

XS
SM
MD
LG