لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۵

گزارش رویترز از پیش‌نویس طرح سنا پس از تائید نشدن «برجام»


سناتور کورکر -سمت چپ تصویر- رئیس کمیته روابط خارجی سنا
سناتور کورکر -سمت چپ تصویر- رئیس کمیته روابط خارجی سنا

خبرگزاری رویترز می‌گوید پیش‌نویس طرح سنای آمریکا در مورد ایران، پس از تائید نشدن برجام توسط دونالد ترامپ، را رویت کرده که در آن «شرایط سختی» مطرح شده و در صورت تصویب می‌تواند کار بازگرداندن تحریم‌ها را در موارد مختلف، آسان کند.

خبرگزاری رویترز دوم آبان ماه می‌گوید این پیش‌نویس شرایط تازه‌ای را مطرح می‌کند، از جلمه محدودیت‌ها در مورد آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، و یا خواست صدور اجازه برای بازدید بازرسان آژانش انرژی اتمی از هر مرکزی که مایل به بازدید از آن باشند.

گزارش رویترز عملا گزارش مشابهی‌ که پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد این پیش‌نویس منتشر کرده بود را تائید می‌کند.

رویترز نیز مانند آسوشیتدپرس می‌گوید این طرح را باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، و دیگر سناتو جمهوری‌خواه، تام کاتن، با حمایت دولت ترامپ تهیه کرده‌‌اند. رویترز می‌گوید منتقدان این طرح بر این عقیده‌اند که تصویب آن می‌تواند ایالات متحده را در موقعیت نقض یک توافق بین‌المللی بگذارد.

در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۲۸ مهر ماه به بخش‌هایی از پیش‌نویس طرح اشاره شده بود مانند بازگشت تحریم‌ها علیه تهران، در صورت آزمایش‌، ساخت یا توسعه موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک‌، از جمله هر تلاشی برای تبدیل ابزارها یا حامل‌های پرتاب ماهواره به موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما.
↲​بیشتر بخوانید: جزئیات بیشتر از گزارش آسوشیتدپرس

رویتز گزارش داده‌ همان‌طور که پیش‌تر نیز مطرح شده بود، این طرح خواستار بازگرداندن فوری تحریم‌ها است، درصورتی‌که مشخص شود ایران طی یک سال قادر به ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است.

به گفته رویترز سناتور کورکر از زمان ارائه پیش‌نویس طرح مذکور، با شماری از سناتورهای دمکرات دیدار کرده، دست‌کم برخی از سناتورها که ممکن است در تصویب طرح همراهی کنند.

اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، آلمان چین و روسیه، کشورهایی که در کنار ایالات متحده نمایندگانی را در مذاکرات با تهران بر سر توافق اتمی داشتند، با برچیدن آن از سوی واشینگتن مخالفت کرده‌اند.

رویترز می‌گوید سناتور کوکر هفته پیش به این خبرگزاری گفته بود دولت ایالات متحده باید برای توسعه سیاست‌ تازه خود در قبال ایران، به همکاری نزدیک با هم‌پیمانان اروپایی خود رو بیاورد.

دولت آمریکا می‌گوید ایران به روح توافق اتمی پایبند نیست. ایران این اتهام را رد کرده و متقابلا ایالات متحده را به عدم پایبندی به روح برجام متهم کرده‌است. واشینگتن می‌گوید مسائلی مانند اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خاورمیانه و یا آزمایش‌های موشکی در تقابل با روح برجام است. ایران می‌گوید آزمایش‌های موشکی‌اش دفاعی‌ست و به آن‌ها ادامه می‌دهد. تهران دخالت در امور کشورهای دیگر را رد کرده و می‌گوید گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی آن یا مورد حمایت آن در منطقه، مشغول مقابله با «تروریسم» هستند. از سوی دیگر آمریکا، ایران را مهم‌ترین دولت حامی تروریسم می‌داند.

دولت آمریکا باید در بازه‌های ۹۰ روزه گزارشی از اجرا شدن یا اجرا نشدن برجام از طرف ایران، به کنگره ارائه‌ کند. آقای ترامپ در آخرین مهلت که دو هفته پیش بود، در جریان اعلام راهبرد جدید دولت خود در قبال تهران، از تائید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد و برنامه‌ریزی در مورد آن را -دست‌کم در حال حاضر- به دست کنگره سپرد.

XS
SM
MD
LG