لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

دولت مادورو «هشت تن طلا» از بانک مرکزی ونزوئلا خارج کرده است


نیکلاس مادورو که مشروعیت دولتش از سوی بسیاری از کشورهای جهان زیر سئوال رفته است.
نیکلاس مادورو که مشروعیت دولتش از سوی بسیاری از کشورهای جهان زیر سئوال رفته است.

یک منبع دولتی در ونزوئلا و یک نماینده پارلمان این کشور می‌گویند که دولت نیکلاس مادورو هفته گذشته هشت تن طلا از خزانه بانک مرکزی خارج کرده است و قصد دارد این شمش‌های طلا را در خارج کشور بفروشد تا در برابر تحریم‌های آمریکا، ارزش پول ملی ونزوئلا را بالا ببرد.

واشینگتن درآمدهای شرکت دولتی نفت ونزوئلا را مسدود کرده و در این میان دولت نیکلاس مادورو که مدام در حال انزوای بیشتر است، درصدد فروش ذخیره طلای ونزوئلا به عنوان تنها منبع درآمد خارجی است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین در گزارشی اختصاصی به نقل از این منابع نوشته که ذخایر طلای بانک مرکزی ونزوئلا از آغاز سال جدید میلادی و حتی پیش از تشدید حلقه تحریم‌های آمریکا ۳۰ تن کاهش یافته و اکنون به حدود ۱۰۰ تن و به ارزش چهار میلیارد دلار رسیده است.

این گزارش می‌گوید که اگر کاهش ذخیره طلای بانک مرکزی ونزوئلا به همین شکل ادامه پیدا کند، همه آن تا پایان سال جاری میلادی به انتها خواهد رسید در حالی که دولت مادورو به سختی می‌تواند هزینه واردات کالاهای اساسی را بپردازد.

دولت دونالد ترامپ تلاش می‌کند با مسدود ساختن راه‌های دسترسی ونزوئلا به پول نقد، به مخالفت‌ها در میان نیروهای مسلح این کشور دامن بزند و جایگاهش در اوپک را نیز تضعیف کند. ایالات متحده همراه با ۵۰ کشور غربی خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون، را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

گوایدو که رئیس مجلس ملی ونزوئلا نیز محسوب می‌شود با استناد به قانون اساسی این کشور خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا نامیده است. وی انتخابات سال گذشته در ونزوئلا را که به پیروزی مادورو انجامید نامشروع و جعلی می‌داند.

مادورو نیز که مشروعیتش زیر سئوال رفته است، گوایدو را آلت دست آمریکا خوانده و او را متهم کرده است که با همکاری واشینگتن در حال خرابکاری در اقتصاد ونزوئلاست.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG