لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

دفاع روحانی از عملکردش: اگر مراقبت نکنیم، بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

در پی افزایش انتقادات به دولت حسن روحانی در زمینه بی‌خبری چندروزه از دلیل سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی در نزدیکی تهران، حسن روحانی روز پنج‌شنبه،‌ ۲۶ دی‌ماه، در مقام دفاع از خود برآمد.

به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس‌ جمهور ایران، که در یک مراسم بانکی سخن می‌گفت اظهار داشت: «به‌ عنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی روزانه مراقبت می‌کنم؛ همه چیز را نمی‌توانم بگویم، ولی اگر مراقبت روزانه صورت نگیرد بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است.»


او افزود: «البته اختیارات در قانون اساسی توزیع‌شده‌ است. ما در چارچوب قانون اساسی باید حرکت کنیم. با تمام توان و قدرت‌مان مراقبیم.»

این سخنان او در حالی بیان می‌شود که در همین روز علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دربارهٔ بی‌خبری رئیس شورای عالی امنیت ملی از خطای پدافند هوایی سپاه در سرنگونی هواپیمای اوکراینی به ایرناپلاس گفت: «طبق قانون شورای عالی امنیت ملی باید در جریان مسائلی از این دست باشد و تصمیمات مقتضی را اتخاذ کند.»


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از چند روز انکار اظهارات رهبران و کارشناسان بین‌المللی، مسئولیت سرنگون کردن «غیرعمدی» هواپیمای مسافربری اوکراین را که به مرگ کلیهٔ ۱۷۶ سرنشین و خدمه‌اش منجر شد برعهده گرفت.

مقام‌های دولت روحانی نیز در آن چند روز حمله موشکی سپاه به این هواپیمای مسافربری را «جنگ تبلیغاتی دشمن» توصیف کرده و حتی روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم خارج از کشور را تهدید کردند که نباید از چنین احتمالی سخن بگویند.

در روزهای اخیر پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس، در توئیتی در مورد اعلام بی‌خبری حسن روحانی از این مسائل نوشت: «این که رئیس‌ جمهور می‌گوید مطلع نبوده ۲ چیز را نشان می‌دهد. یا می‌خواهد بگوید اساساً اختیاری ندارد و می‌خواهد سلب مسئولیت کند یا این که بگوید تصمیمات جای دیگری گرفته می‌شود و اختیارات جای دیگری است و حتی اطلاع‌رسانی هم دستش نیست. این بازی با مردم کار جالبی نیست.»

حسن روحانی روز پنج‌شنبه در ادامه سخنانش وضعیت وخیم اقتصادی کشور را به نوع رابطه جمهوری اسلامی با جهان مرتبط دانست و گفت: «اگر اقتصاددانی بلد است به ما هم بگوید که روابط خارجی تخریب‌شده باشد، مردم احساس کند هر روز شرایط سخت‌تر شود، تحریم‌های بین‌المللی فشار بیاورد و در فروش محصولات خصوصاً نفت مشکل داشته باشیم، بعد اقتصاد داخلی تکان نخورد.»

او اضافه کرد: «از ابتدا که وارد رقابت‌های انتخاباتی شدم می‌دانستم با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستیم؛ معلوم بود وضع رکود، تورم و سرمایه‌گذاری چیست؛ معلوم بود که وضع ما با دنیا چگونه است.»


حکومت جمهوری اسلامی که به خاطر تحریم‌های آمریکا بخش اعظم درآمد نفتی خود را از دست داده اکنون با کمبود بودجه روبه‌روست و تصمیم حکومت برای افزایش قیمت بنزین به اعتراضات عمومی و سرکوب شدید آن منجر شد.

پس از آن نیز مسئله پنهانکاری در زمینه علت سقوط هواپیمای اوکراینی شعله اعتراضات را ازنو برافروخت که آن نیز با سرکوب روبه‌رو شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران، امروز پنج‌شنبه با اشاره به تخولات اخیر گفت: «در شرایط فعلی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم تنزل پیدا کرده، برای ترمیم اعتماد لطمه‌دیده باید خطاها جبران شود و مسئولیت‌پذیر باشیم.»

روحانی: غنی‌سازی هسته‌ای ما بیشتر از دوره قبل از برجام شده

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، روز پنج‌شنبه در بخشی از سخنرانی‌اش که از تلویزیون پخش شد، گفت که ایران اکنون نسبت به قبل از امضای برجام اورانیوم بیشتری غنی می‌کند.

او اضافه کرد: «فشار بر روی ایران افزایش یافته است، اما ما همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهیم.»

در واکنش به تحریم‌های آمریکا، ایران به تدریج از تعهدات برجامی خود به صورت پله‌پله عدول کرده است؛ امری که واکنش بسیار منفی طرف‌های اروپایی برجام را به دنبال داشت و روز سه‌شنبه به فعال شدن مکانیسم حل اختلاف به دست آنها انجامید.

XS
SM
MD
LG