لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

روحانی: آمریکایی‌ها فهمیدند قطع صادرات نفت ایران عملی نیست


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۲۳ آبان گفت راهی که آمریکا در تحریم ایران پیش گرفته «اشتباه است» و با اشاره به تلاش آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران گفت که آنها «در روزهای آخر فهمیدند این کار عملی و امکان‌پذیر نیست».

آمریکا از روز سیزدهم آبان دور دوم تحریم‌ها علیه تهران را آغاز کرده که عمدتا صنعت نفت و شبکه بانکی ایران را هدف قرار داده است.

واشینگتن هدف از این تحریم‌ها را تغییر رفتار تهران و پذیرش محدودیت‌های بیشتر هسته‌ای، توقف برنامه موشکی و عدم حمایت از متحدان جمهوری اسلامی در سوریه، عراق، لبنان و یمن عنوان کرده است. اما آقای روحانی در اظهارات روز چهارشنبه خود که در جلسه هیات دولت بیان شد، تصمیم کاخ سفید را «غلط» توصیف کرد.

وی اظهار داشت: «اگر راست می‌گویند و دنبال امنیت منطقه هستند، راهش این نیست و اگر راست می‌گویند و به ملت و تاریخ ایران احترام می‌گذارند، راهش این نیست. آنها مسیر غلطی را انتخاب کرده و خودشان را بیشتر در جهان رسوا می‌کنند».

رئیس‌جمهوری ایران سپس تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا «به ضرر مردم ایران» است و این امر باعث شده که مردم «قضاوت دقیق‌تری» نسبت به آمریکا داشته باشند و دریابند که «آمریکایی‌ها به قوانین و مقررات بین‌المللی احترام نمی‌گذارند و آنها را زیر پا می‌گذارند».

یک روز قبل از این اظهارات، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، با اشاره به بازگشت تحریم‌ها گفته بود که آمریکا فشار بر جمهوری اسلامی را آن‌ قدر افزایش خواهد داد «تا شیره‌اش کشیده شود».

آقای بولتون نیز تاکید داشته که هدف آمریکا توقف کامل صادرات نفت ایران است. اما آقای روحانی می‌گوید که «آنها هر کاری هم بکنند، آن قدر راه و مسیر برای فروش نفت وجود دارد که تحریم آنها بی‌اثر است».

وی اظهار داشت: «آنها فکر می‌کردند که صادرات نفت ایران را به طور کامل قطع می‌کنند، اما خودشان در روزهای آخر فهمیدند که این کار عملی و امکان‌پذیر نیست؛ هم به خاطر مسائل داخلی خودشان و هم به خاطر قیمت نفت، امکان‌پذیر نیست».

آمریکا به شماری از کشورها معافیت موقت داده تا بتوانند فعلا نفت مورد نیاز خود را از طریق ایران تامین کنند. این کشورها عبارتند از چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG