لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

روحانی خطاب به آمریکا: صلح در برابر صلح، جنگ در برابر جنگ


سخنرانی حسن روحانی در وزارت خارجه و پس از تحریم ظریف انجام شده است
سخنرانی حسن روحانی در وزارت خارجه و پس از تحریم ظریف انجام شده است

رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه گفت: «من به آمریکا می‌گویم شما نمی‌توانید هم امنیت ما را خدشه‌دار کنید ولی دنبال امنیت سربازان خود در منطقه باشید. صلح در برابر صلح، جنگ در برابر جنگ و نفت در برابر نفت.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین روحانی روز سه‌شنبه، ۱۵ مرداد، در یک سخنرانی در وزارت خارجه ایران بار دیگر گفت که «صلح با ایران مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست.».

وی اضافه کرد: «ما اهل مذاکره هستیم. اگر آمریکا واقعاً مذاکره می‌کند باید کل تحریم‌ها را بردارد و دست از جنایت و تروریسم اقتصادی بردارد. راه آمریکا توبه واقعی است.»

دولت آمریکا چندی است سیاست فشار حداکثری اقتصادی و سیاسی بر جمهوری اسلامی را در پیش گرفته و خواستار بازگشت مقامات ایرانی به میز مذاکره برای توافقی جدید است.

رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره تازه با آمریکا را ممنوع اعلام کرده و وزیر خارجه ایران نیز می‌گوید دعوت برای حضور در کاخ سفید را رد کرده است.

آمریکا نیز در ادامه فشارهای خود هم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر، و هم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را شامل تحریم‌های خود کرده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود ضمن انتقاد از تحریم رهبر جمهوری اسلامی و وزیر خارجه ایران گفت: «ما اکنون نمی‌خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم اما به فرض اینکه بخواهیم مذاکره کنیم چه کسی باید تصمیم‌گیر نهایی باشد؟ شما می‌دانید بدون نظر و توافق رهبری نمی‌توان امور مهم کشور را پیش برد. در مرحله بعد وزیر خارجه را تحریم می‌کنید اما چه کسی باید مذاکره کند؟»

حضور آقای روحانی در وزارت خارجه ایران و سخنرانی او در جمع مدیران این وزارتخانه پس از تحریم محمد جواد ظریف انجام شده است.

وی در این سخنرانی با تاکید بر اینکه «تصمیمات مهم» در سیاست خارجی را مقامات ارشد جمهوری اسلامی می‌گیرند نه دولت به تنهایی، در عین حال دلیل پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را شعار «تعامل سازنده با دنیا» دانست.

رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به اینکه «تعامل سازنده با جهان کار دشواری است»، همچنین گفت: «تقابل با جهان آسان‌ترین کار است، فحاشی و سخنرانی علیه دنیا هنر نیست و تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد.»

موضوع نفتکش‌ها

رئیس جمهور ایران در ادامه خطاب به آمریکایی‌ها تاکید کرد: «پهپاد شما را با موشک ساخت داخل ساقط کردیم...رفیق شما (بریتانیا) کشتی ما را گرفت ولی ما دیگر از خطای آن‌ها نگذشتیم و کشتی آن‌ها را گرفتیم».

او تأکید کرد: «نمی‌شود تنگه جبل‌الطارق را ببندید اما تنگه هرمز برای شما آزاد باشد.»

دولت جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۱۳ تیرماه، در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش ایرانی در آب‌های خود خبر داد. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود.

حدود دو هفته پس از این رویداد، سپاه پاسداران ۲۸ تیرماه اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرده است.

سخنان آقای روحانی در حالی بیان شده که وزیر خارجه ایران گفته بود، توقیف نفتکش بریتانیایی « یک عمل متقابل نبود» و باید « تخلفات این کشتی در دادگاه‌های ایران مورد بررسی قرار بگیرد».

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره رفع توقیف پایاپای نفتکش ایرانی «گریس- ۱» و کشتی بریتانیایی «استنا ایمپرو» مطرح شده بود.

از جمله کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، گفته بود که اگر نفتکش ایرانی «گریس- ۱» در جبل‌الطارق آزاد شود، جمهوری اسلامی نیز «مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند. اما بریتانیا این مسئله را رد کرده است.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود گفت: «آن‌ها می‌گویند می‌خواهیم ناوچه به خلیج فارس بیاوریم اما مگر ناو شما در کنار کشتی شما نبود ولی چرا جلو نیامد؟ امنیت در مقابل امنیت و تنگه در برابر تنگه».

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که با حضور دو ناو برای اسکورت کشتی‌ها در تنگه هرمز با آمریکا همکاری می‌کند.

دولت بریتانیا روز دوشنبه، ۱۴ مرداد، رسماً اعلام کرد که به مأموریت آمریکا برای تأمین ناوبری آزاد در خلیج فارس می‌پیوندد.

پیش از این نیز پیشنهاد تشکیل ناوگان اروپایی مطرح شده بود و دولت ایران آن را «تحریک‌کننده» و «موجب افزایش تنش‌ها» در منطقه خوانده بود.

منابع: ایرنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG