لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

روحانی: در حالت ضعف با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم


حسن روحانی در نشست خبری روز یکشنبه
حسن روحانی در نشست خبری روز یکشنبه

رئیس جمهور ایران با ادعای اینکه تحریم‌ها علیه ایران تاثیری نداشته گفت که جمهوری اسلامی در شرایط ضعف با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

حسن روحانی روز یکشنبه ۲۷ بهمن در نشست خبری خود گفت: «آنان می‌خواهند با فشار حداکثری به ما شرایطی را ایجاد کنند که دولت با ضعف به میز مذاکره برود اما این نشدنی است. ما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نمی‌رویم».

آقای روحانی تاکید کرد: «در مذاکرات سال ۹۲ و ۹۳ آنها درخواست مذاکره دادند، البته امروز هم آنها درخواست مذاکره دارند، ولی باید به شرایط عادلانه بازگردند تا مذاکره امکان‌پذیر باشد».

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مذاکره ایران و آمریکا در دولت دونالد ترامپ تاکید کرد که شرط مذاکره با آمریکا بازگشت ایالات متحده به برجام است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن ابراز پشیمانی از مذاکرات پیشین با آمریکا گفته که همانند آیت‌الله خمینی، بنیانگذار حکومت کنونی ایران، مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کند.

وی تاکید کرده که جمهوری اسلامی حتی در صورت مذاکره با آمریکا با دولت دونالد ترامپ مذاکره نخواهد کرد.

موضوع استعفای روحانی

حسن روحانی در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی گزارش‌ها درباره استعفای خود را تکذیب کرد و در عین حال خبر داد که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ موضوع استعفای خود را با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده است.

وی گفت که پیش از تشکیل کابینه خود در سال ۹۶ خطاب به آیت الله خامنه‌ای گفته که اگر او مایل به ادامه کار دولت نیست و خواستار ریاست‌جمهوری فرد دیگری است، او آماده است استعفا دهد.

آقای روحانی خبر داد که در سال ۹۷ نیز موضوع استعفای خود را با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده اما آیت الله خامنه‌ای گفته که «من حتی یک ساعت زودتر هم اجازه نمی‌دهم که کار دولت خاتمه یابد».

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره استعفای حسن روحانی مطرح شده اما مقامات دولت این گزارش‌ها را تکذیب کرده بودند.

واکنش به پنهانکاری در شلیک به هواپیمای اوکراینی

رئیس جمهور ایران در پاسخ به پرسشی درباره پنهانکاری در موضوع شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی ضمن تائید اینکه به اعتماد عمومی ضربه خورده در عین حال گفت که تعمدی در کار نبوده است.

وی تاکید کرد که این اشتباه «آن قدر عجیب و غریب» بود که کسی نمی‌توانست باور کند و از تاریخ ورود هواپیما و سامانه پدافندی به ایران تاکنون چنین حادثه‌ای رخ نداده است.

وی اضافه کرد: «از روز پنج‌شنبه یک تخمین‌هایی در ذهن ما وجود داشت اما باید یک مقام مسئول به ما اطلاع می‌داد، که این روند طول کشید».

به گفته آقای روحانی، وزیر راه روز چهارشنبه و ساعاتی پس از این حادثه، در جلسه هیئت دولت گفته که سقوط این هواپیما یک «سانحه بوده است».

وی گفت که در نهایت عصر روز جمعه ستاد کل نیروهای مسلح به او اعلام کرده که «خطای انسانی صورت گرفته است».

آقای روحانی در عین حال «نحوه کار» سپاه پاسداران در این ماجرا و اذعان به شلیک موشک به هواپیما در «اولین فرصت ممکن» را ستایش کرد.

در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی که مقامات ایران بعد از سه روز پنهانکاری، سرانجام پذیرفتند پدافند موشکی سپاه پاسداران عامل آن بوده، شهروندان دو تابعیتی و خارجی نیز قربانی شدند.

مقامات جمهوری اسلامی در عین اذعان به نداشتن تکنولوژی بازخوانی جعبه سیاه اعلام کرده‌اند که این جعبه را به خارج نخواهند فرستاد.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که مسئولیت اطلاع دادن به سازمان هواپیمایی کشوری برای توقف پروازها بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح ایران است.

پیش از این حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، گفته بود که «مسئولیت پروازهای مسافربری» بر عهده این نهاد نیست.

آمار افراد کشته شده در اعتراضات آبان در اختیار پزشک قانونی است

رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به سئوالی، گزارش رسانه‌های خارجی درباره تعداد افراد کشته شده در اعتراضات آبان و اعداد اعلام شده در این زمینه را «اغراق و مبالغه عجیب و غریب» خواند.

آقای روحانی در عین حال از اعلام تعداد افراد کشته شده در این اعتراضات خودداری کرد و گفت که «آمار واقعی با آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله خیلی زیادی دارد».

او اضافه کرد: «آمار در اختیار پزشکی قانونی کشور است. اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتا در این مدت باید روشن باشد آنها می‌توانند این مسئله را اعلام کنند و مشکلی نیست».

رئیس‌جمهوری ایران همچنین گفت که باید تعداد افراد کشته شده از «نیروهای خودی و بسیجی و انتظامی یا مردم عادی» از آمار معترضان کشته شده تفکیک شود.

پس از گذشت دو ماه از اعتراضات آبان‌ماه، مقامات جمهوری اسلامی هنوز حاضر نیستند که تعداد افراد کشته و بازداشت شده در این اعتراضات را اعلام کنند.

خبرگزاری رویترز از کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات خبر داده و بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد، که دست‌کم ۸۶۰۰ نفر نیز در ۲۲ استان ایران بازداشت شده‌اند.

در همین حال گزارش‌های متعددی درباره وضعیت نامناسب زندانیان و شکنجه آنان و همچنین فوت برخی از مجروحان این اعتراضات منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG