لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

سخنان متناقض وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی درباره پیام‌های رد و بدل شده


مصاحبه محمدجواد ظریف در نشست جانبی کنفرانس امنیتی مونیخ
مصاحبه محمدجواد ظریف در نشست جانبی کنفرانس امنیتی مونیخ

در حالی که وزیر خارجه ایران می‌گوید، چندین پیام بین تهران وریاض رد و بدل شده است، وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که ارتباط مستقیمی بین دو کشور وجود نداشته است.

محمد جواد ظریف در یکی از نشست‌های جانبی کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد که نخست وزیر پاکستان از ایران خواسته بود تا با عربستان سعودی مذاکره کند.

وزیر خارجه ایران گفت که با قاسم سلیمانی توافق کرده بود تا به عربستان برای مذاکره درباره عراق و یمن پیغامی بفرستد اما فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، پاسخ داده بود که «جنگ‌های کشورهای عربی به شما ارتباطی ندارد».

به گفته آقای ظریف، ایران همچنین پیغامی از عربستان مبنی بر تمایل به مذاکره دریافت کرده و در همان روز به این پیام پاسخ داده اما پیام جدیدی دریافت نکرده است.

آقای ظریف به زمان ارسال پیام عربستان سعودی اشاره نکرده است.

با وجود این سخنان آقای ظریف، وزیر خارجه عربستان سعودی در یکی از نشست‌های جانبی کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که دو کشور ارتباط مستقیم نداشته‌اند.

وی تاکید کرد که ایران ابتدا باید «رفتار خود را تغییر دهد».

سه روز پیش از این نشست نیز وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی دیدار کرده بودند که یکی از محورهای مذاکرات آنان موضوع ایران بود.

همچنین ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، هم با تاکید بر اینکه قاسم سلیمانی حاوی پیام ایران برای عربستان بوده، گفته بود که جمهوری اسلامی تمایل دارد «در اسرع وقت» اختلافات خود با امارات و عربستان را حل کند.

مقامات ایران و عربستان بارها از آمادگی برای حل اختلافات سخن گفته‌اند. از جمله فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی او، در هفته اول بهمن نسبت به تحقیق این امر ابراز تمایل کردند.

با این حال به فاصله یک روز محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، دو دیپلمات ارشد ایران و عربستان در انتقادهای تندی حکومت‌های متبوع یکدیگر را متهم به رفتارهای غیرعادی کردند.

XS
SM
MD
LG