لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

عربستان به هیات ایرانی برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی «روادید نداد»


عربستان سال گذشته نیز به نمایندگان جمهوری اسلامی برای حضور در نشست‌های سازمان همکاری اسلامی ویزا نداده بود
عربستان سال گذشته نیز به نمایندگان جمهوری اسلامی برای حضور در نشست‌های سازمان همکاری اسلامی ویزا نداده بود

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید که عربستان سعودی به هیات جمهوری اسلامی برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره «معامله قرن» روادید نداده است.

نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی قرار است روز دوشنبه ۱۴ بهمن در سطح وزیران خارجه کشورهای عضو، در عربستان برگزار شود.

آقای موسوی گفته که عربستان سعودی به هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری انصاری، معاون وزیرخارجه، روادید نداده است.

ریاض هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر و به‌ دنبال درگیری‌ها در سوریه و یمن و افزایش رقابت‌های منطقه‌ای دو کشور تیره‌تر شده است. ریاض پس از حمله به اماکن دیپلماتیکش در تهران و مشهد در دی‌ماه ۹۴، روابط خود را با تهران قطع کرد.

مقام‌های وزارت خارجه ایران پارسال نیز اعلام کردند که نمایندگان جمهوری اسلامی «به دلیل عدم صدور روادید از سوی عربستان سعودی امکان حضور در نشست‌های سازمان همکاری اسلامی در جده را ندارند».

در همین حال عباس موسوی روز یکشنبه بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که پیش از این نیز «روند عدم مشارکت‌دهی هیات‌های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نشست‌ها و اجلاسیه‌های سازمان همکاری اسلامی در جده تشدید شده است».

ایران و عربستان سعودی همچنین درباره طرح موسوم به «معامله قرن» مواضع کاملا مخالفی دارند.

وزارت خارجه ایران طرح «معامله قرن» را «خیانت قرن» در «حق مردم فلسطین و امت اسلامی» و «خباثت‌آمیز» خوانده و خواستار مقابله دولت‌ها و ملت‌های منطقه و جهان با این طرح شده است.

فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با سران حماس و جهاد اسلامی فلسطین گفته است که «جمهوری اسلامی ایران آماده شکست دادن طرح معامله قرن است».

ولی وزارت خارجه عربستان سعودی از تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای «پیشبرد طرح صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی» قدردانی کرده است.

در همین حال به نظر می‌رسد عربستان، امارات و سایر امیرنشین‌های خلیج فارس، خواهان آن هستند که فلسطینی‌ها از مذاکره بر سر این طرح خودداری نکنند.

با این حال اتحادیه عرب در نشست روز شنبه خود این طرح را رد کرد و خواستار عدم همکاری با آمریکا برای اجرای این طرح شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG