لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

درخواست ۱۴ سناتور آمریکایی از ترامپ برای تشدید تحریم‌های ایران


مارک روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا،
مارک روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا،

سناتور مارک روبیو به همراه ۱۳سناتور آمریکایی دیگر در نامه ای به دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا به دلیل تداوم برنامه موشکی ایران، خواستار تشدید تحریم علیه تهران شدند.

دفتر مارک روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا، متن این نامه که سه شنبه ۱۷ بهمن امضا شده را منتشر کرده است. این نامه را مارک روبیو و تاد یانگ، سناتور جمهوریخواه از ایالت ایندیانا، تهیه کرده اند.

در این نامه آمده است: ایران به طور فعالانه به دنبال برنامه موشکی بالیستیک است که تهدیدی برای نیروهای اعزامی ما، متحدان ما و منافع ما است.

امضاء کنندگان این نامه تصریح کرده اند: در حالی که تهدیدهای جدی و فوری بسیاری مد نظر ما هستند، اما باور داریم که تمرکز بر تهدید فزاینده برنامه موشکی ایران اهمیت دارد.

این ۱۴ سناتور آمریکایی از اقدامات دولت دونالد ترامپ علیه برنامه موشکی ایران تقدیر کرده اند.

در این نامه تاکید شده است: ما بسیار مشتاقیم تا در همکاری با دولت گام های بیشتری برای محافظت از ایالات متحده و متحدانمان در برابر این تهدید برداریم.

امضاء کنندگان این نامه همچنین از رییس جمهوری آمریکا خواسته اند تا کلیه نهاد و افرادی که در داخل ایران با برنامه موشکی این کشور و به ویژه نیروی هوا و فضا سپاه پاسداران همکاری کنند را مورد تحریم قرار دهد.

در این نامه همچنین نسبت به همکاری احتمالی ایران و کره شمالی دربرنامه موشک بالیستیک ایران ابراز نگرانی شده است.

آمریکا، ایران را متهم می کند که با آزمایش های موشکی خود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، در تائید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، از ایران می‌خواهد از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، خودداری کند. ایران می‌گوید موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای تولید نمی‌شوند، چراکه اساسا قصد تولید چنین جنگ‌افزاری را ندارد. تهران می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است و توقف آن در دستور کار قرار نیست.

همچنین نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، ۲۳ آذرماه با برگزاری یک کنفرانس خبری در پنتاگون، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرد و این اقدام را نقض قطعنامه های شورای امنیت دانست.

با استفاده از بیانیه دفتر سناتور ربیو و گزارش رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG