لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

جانشین فرمانده سپاه: اروپایی‌ها وارد حریم موشکی شوند محدودیت بُرد را برمی‌داریم


حسین سلامی
حسین سلامی

حسین سلامی می‌گوید اگر اروپایی‌ها بخواهند «وارد حریم موشک‌های ما بشوند»، ایران ممکن است بُـرد موشک‌های خود را افزایش دهد. او در عین حال گفته ممکن است شرایط جوری شود که یمنی‌ها «از سلاح‌هایشان علیه عربستان استفاده کنند».

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در برنامه‌ای در تلویزیون دولتی ایران، گفته‌است «به کشورهای اروپایی می‌گوییم که اگر تا امروز برد موشک‌هایمان را تا دو هزار کیلومتر نگه داشتیم به‌دلیل نداشتن فناوری نیست… اما چون هر عمل ما یک منطق راهبردی دارد، تا جایی که تهدید باشد، برد موشک‌های ما تا آنجاست».

او افزوده است «تا الان احساس می‌کردیم اروپا تهدید ما نیست و‌ برد موشکهای‌مان را تا اروپا افزایش ندادیم، ولی اگر اروپا بخواهد تهدید شود، برد موشک‌ها افزایش می‌یابد. ما مراعات می کنیم. آنها هم رعایت کنند».

اشاره آقای سلامی به برد موشک‌ها، به گفته‌های پیشین فرمانده سپاه مربوط می‌شود. محمدعلی جعفری در نهم آبان ماه گفته بود برد موشک‌های ساخت ایران «طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند» دو هزار کیلومتر انتخاب شده‌است.

ایالات متحده آمریکا بارها از برنامه موشکی ایران و آزمایش‌های مربوط به آن انتقاد کرده، آن را موجب ایجاد بی‌ثباتی در غرب آسیا و جهان، و ناقض روح توافق اتمی می‌داند. کشورهای اروپایی نیز در بیان نگرانی خود از برنامه موشکی ایران با آمریکا هم‌صدا شده‌اند.

فرانسه از سوی دیگر انتقادهای بیشتری را مطرح کرده‌است. امانوئل مکرون، ماه پیش گفته بود: «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی تهران وجود دارد» و «باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد.»

وزارت خارجه فرانسه، نیز اعلام کرده است فرانسه نگران سرعت تداوم برنامه موشکی ایران است، برنامه‌ای که به گفته پاریس منبع بی‌‌ثباتی و ناامنی در منطقه است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در تائید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، از ایران خواسته است از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند. ایران می‌گویند برنامه موشکی‌اش «جنبه دفاعی» دارد و برای حمل کلاهک هسته‌ای نیست چون تهران به دنبال ساخت چنین جنگ‌افزاری نیست.

حسین سلامی در بخشی دیگر از سخنان خود در برنامه «نگاه یک» می‌گوید «یمنی‌ها موشک زیادی داشتند و با رعایت ملاحظاتی، از شلیک انبوه به عربستان خودداری کردند اما ممکن است شرایط جوری شود که از سلاح‌هایشان استفاده کنند».

او در عین حال بار دیگر گفته‌های پیشین مقام‌های سیاسی و نظامی ایران را تکرار کرده که جمهوری اسلامی به یمن موشک نداده‌است. سلامی افزوده است که شورشیان حوثی و متحدان آن‌ها «در یک‌جهش علمی، دقت و برد موشکهای‌شان را بقدری بالا بردند که علی‌رغم فعال شدن همه پاتریوت‌ها به محل اصابت کردند».

عربستان سعودی که رهبری ائتلافی علیه شورشیان حوثی را برعهده دارد تا قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن بازگردد، ایران را متهم به دست‌داشتن در حمله موشکی آبان ماه به ریاض کرده‌است.

عربستان و ایالات متحده می‌گویند شواهد و مدارکی در دست است که نشان می‌دهد تهران در این حمله دست داشته؛ آن‌چه جمهوری اسلامی رد کرده‌است. عربستان در عین حال می‌گوید این حمله ناموفق بوده و موشک پرتاب‌شده در نزدیکی ریاض منهدم شده‌است.

پادشاهی سعودی گفته این حمله را به‌منزله «اعلان جنگ» ایران به عربستان می‌داند و در «فرصتی مناسب» به آن پاسخ می‌دهد.

تنش‌ها در روابط پرفراز و نشیب تهران و ریاض در حال حاضر رو به‌ اوج‌گیری گذاشته‌است. بسیاری از کارشناسان معقد هستند که جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در حال حاضر از سوریه تا یمن درگیر جنگی نیابتی هستند و ممکن است دامنه این کشمش‌ها افزایش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG