لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۱

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و مکرون در پی جدال لفظی مقامات دو کشور‎


گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه در حالی انجام شده که انتشار خبر توافق امانوئل مکرون با رئیس جمهوری آمریکا درباره لزوم مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران و حزب‌الله لبنان خشم ایران را برانگیخته است.
گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه در حالی انجام شده که انتشار خبر توافق امانوئل مکرون با رئیس جمهوری آمریکا درباره لزوم مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران و حزب‌الله لبنان خشم ایران را برانگیخته است.

چند روز پس از انتقادات دنباله‌دار مقامات فرانسوی به سیاست‌های ایران در منطقه، روسای جمهور دو کشور به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند که در جریان این گفت‌وگو حسن روحانی خواستار آن شد که فرانسه «نقشی سازنده و بی‌طرفانه» در منطقه ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز سه‌شنبه ۳۰ آبان در تماس تلفنی با امانوئل مکرون با حمله به عربستان سعودی آنچه را که «ماجراجویی‌های برخی شاهزادگان کم تجربه» خواند، به «ضرر کل منطقه» دانست.

وی تاکید کرد که «فرانسه با حفظ استقلال رای و جایگاهی که در منطقه دارد، می‌تواند با رویکردی واقع‌بینانه و بی‌طرفانه، نقش سازنده‌ای را ایفا کند».

حمله آقای روحانی به عربستان سعودی در حالی است که تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی به دنبال حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض که از یمن انجام گرفته، بار دیگر شدت یافته است.

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور نیز در حالی انجام شده که انتشار خبر توافق امانوئل مکرون با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، درباره لزوم مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران و حزب‌الله لبنان و نیز گفت‌و‌گوی تلفنی مکرون با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره «تلاش‌های ایران برای تثبیت حضور نظامی در سوریه و سایر تحرکات ایران در منطقه» خشم ایران را برانگیخته است.

پنج روز پیش از گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور دو کشور نیز اگنس روماتت اسپاین، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، برنامه موشکی ایران را منبع «بی‌ثباتی و ناامنی» در منطقه خواند.

یک هفته پیش از وی نیز رئیس جمهوری فرانسه در جریان سفر به منطقه خاورمیانه گفته بود که باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد و «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران وجود دارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همان زمان در واکنش به این سخنان رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که تهران بر سر برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، هم در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفته بود که کشورش از «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه نگران است.

همچنین پس از استعفای ناگهانی سعد حریری، نخست وزیر لبنان، و اتهامات او علیه ایران و گروه حزب‌الله، وزارت خارجه فرانسه خواستار عدم مداخله ایران در امور داخلی لبنان شده و اعلام کرده بود که این شرطی مهم برای برقراری ثبات در منطقه است.

در پی سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه درباره رفتار ایران در منطقه خاورمیانه، علی اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی این کشور را به «دخالت در امور» ایران متهم کرد.

ایرنا می‌نویسد که حسن روحانی در این گفت‌و‌گوی تلفنی اعلام کرده که «حزب الله جزو ملت لبنان است و در این کشور فوق العاده محبوبیت دارد و سلاح آن نیز صرفا دفاعی و برای استفاده در مقابل حملات احتمالی به لبنان است».

وی همچنین گفته که «همه در منطقه باید مراقب باشند که در میدان بازی اسرائیل وارد نشوند».

روز دوشنبه نیز بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه اتحادیه عرب در محکومیت «مداخله‌های ایران» در منطقه گفته بود که راه حل مشکلات منطقه «صدور این گونه بیانیه‌های فاقد ارزش نیست» بلکه دست برداشتن از به گفته او، «دنباله‌روی» از سیاست‌های اسرائیل است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد ادعای «دنباله‌روی» اتحادیه عرب از سیاست‌های اسرائیل، به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما اخیراً چند تن از مقام‌های اسرائیلی از جمله نخست وزیر و وزیر انرژی این کشور در مورد «نگرانی مشترک» این کشور با کشورهای عربی منطقه در مورد ایران و تماس‌هایی در این زمینه سخن گفته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، رئیس جمهور فرانسه در این گفتگوی تلفنی از حسن روحانی دعوت کرد برای شرکت در نشست بین‌المللی آب و هوا اواخر آذر ماه به پاریس سفر کند.

براساس این گزارش، امانوئل مکرون همچنین گفت که «ما در یک موضع میانجی‌گرانه دنبال کاستن از فعالیت‌های خصمانه در منطقه و تقویت ثبات هستیم».

دعوت از حسن روحانی برای سفر به پاریس درحالی انجام شده است که قرار بود وزیر خارجه فرانسه به تهران سفر کند و مقدمات سفر امانوئل مکرون به ایران را فراهم کند.

با این حال منابع دیپلماتیک به رویترز گفتند ژان – ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که قرار بود تا پایان ماه جاری میلادی به تهران سفر کند، به دلیل برنامه فشرده کاری، سفر خود را به تعویق انداخته است.

XS
SM
MD
LG