لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

روسیه خواستار کمک گوگل و اپل برای بستن پیام‌رسان تلگرام شد


اپلیکیشن تلگرام در ایران نیز با حکم فیلترینگ روبه‌رو شده است.
اپلیکیشن تلگرام در ایران نیز با حکم فیلترینگ روبه‌رو شده است.

چند هفته پس از آغاز مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام در روسیه و ناکامی نسبی در این کار، گزارش‌ها حاکی است که اکنون مسکو برای اجرای این حکم فیلترینگ به دو کمپانی اپل و گوگل متوسل شده است.

خبرگزاری تاس روز دوشنبه، هفتم خردادماه، گزارش داد که مقام نظارتی ارتباطات و مخابرات روسیه در نامه‌ای رسمی از کمپانی اپل تقاضای کمک کرده است.

این مقام از اپل، سازنده گوشی‌های آی‌فون و تبلت‌های آی‌پد، خواسته است تا امکان اطلاع‌رسانی در مورد دریافت پیام جدید تلگرام را از این ابزار حذف کند.

از اپل همچنین خواسته شده است تا در اپ‌ استور، فروشگاه اینترنتی اپل، اپلیکیشن مجانی تلگرام ارائه نشود.

پس از آن که مدیریت تلگرام اعلام کرد هرگز به اشتراک گذاشتن اطلاعات رمزگذاری‌شده خود با مقامات روس تن نخواهد داد، یک دادگاه روسی اواخر فروردین‌ماه حکم مسدود شدن پیام‌رسان تلگرام در روسیه را صادر کرد.

این حکم با اعتراضات گسترده در این کشور مواجه شد و آن طور که از گزارش‌ها بر می‌آید، دولت این کشور نیز چندان در اجرای این حکم موفق نبوده است.

مقام نظارتی مخابرات روسیه خود اذعان کرده است که تنها توانسته است «بین ۱۵ تا ۳۰ درصد» جلو عملیات و کار تلگرام در روسیه را بگیرد.

به نظر می‌رسد به همین دلیل باشد که اکنون این مقام به دو کمپانی اپل و گوگل متوسل شده است.

خبرگزاری تاس روز دوشنبه همچنین گزارش داد که این مقام با گوگل نیز برای اجرای حکم فیلترینگ تلگرام تماس گرفته است.

در نامه به کمپانی اپل خواسته شده است که «هر چه زودتر» اعلام کند برای اجرای این حکم چه خواهد کرد، در غیر این صورت با «اقدام احتمالی مقام ناظر» مواجه خواهد شد.

خبرگزاری اینترفکس در گزارش خود در این باره می‌گوید که به کمپانی اپل یک ماه وقت داده شده است.

اپلیکیشن تلگرام در ایران نیز با حکم فیلترینگ روبه‌رو شده، حکمی که مقامات جمهوری اسلامی نیز تا حد زیادی در اجرای آن ناکام مانده‌اند.

پیشتر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به «چالش‌های» فیلترینگ تلگرام در ایران به «بروز مشکلاتی در فیلتر تلگرام در روسیه» اشاره کرده بود.

از آنجا که پاول دوروف، مدیر تلگرام، وعده داده بود که در آینده نزدیک تغییراتی در این پیام‌رسان ایجاد کند که فیلترکردن آن را غیرممکن سازد، به نظر می‌رسد که وعده وی محقق شده و به همین دلیل مقام‌های روسیه تاکنون قادر به مسدودسازی کامل این پیام‌رسان نشده‌اند.

پس از گذشت یک ماه از فیلتر شدن تلگرام در ایران، وزیر ارتباطات روز دوشنبه خبر داد، در حالی که هفت میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند، فقط یک میلیون ایرانی از تلگرام خارج شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، اینترفکس و سایت رادیو فردا/ ف.دو/ ک.ر
XS
SM
MD
LG