لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

ولادیمیر پوتین در سفری غیرمنتظره به سوریه رفت


دیدار ولادیمیر پوتین و بشار اسد در روز سه‌شنبه
دیدار ولادیمیر پوتین و بشار اسد در روز سه‌شنبه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۱۷ دی در سفری غیرمنتظره راهی سوریه شد و با مقامات ارشد این کشور دیدار کرد.

به گزارش روزنامه «مسکو تایمز»، آقای پوتین برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۷ میلادی به سوریه سفر کرده و این دیدار بعد از کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای سپاه قدس، توسط پهپادهای آمریکایی انجام می‌شود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه، گفت پوتین به پایگاه هوایی روسیه در دمشق رفته و همانجا با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش، طرفین درباره وضعیت نظامی در نقاط مختلف سوریه مذاکره کرده‌اند.

به گفته آقای پسکوف، پوتین در این دیدار از «پیشرفت بسیار زیاد در احیای تمامیت سرزمینی سوریه» خبر داده است.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز خبر دیدار ولادیمیر پوتین با بشار اسد در پایگاه نظامی روسی در دمشق را تایید کرده است.

نیروهای روسی از سال ۲۰۱۵ در کنار ارتش بشار اسد می‌جنگند و در سال گذشته حکومت بشار اسد بخش اعظم مناطق کشور را با پشتیبانی نیروهای هوایی روسیه، دوباره تحت کنترل خود درآورده است.

آمریکا نیز صدها نیروی نظامی در سوریه دارد که در مناطق تحت کنترل کردهای این کشور مستقر هستند. واشینگتن می‌گوید این نیروها برای حفاظت از میادین نفتی تحت کنترل کردها و مبارزه با داعش در سوریه مانده‌اند.

همزمان با سفر آقای پوتین، نماینده روسیه در سازمان ملل خبر داد که این کشور به همراه چین مانع تصویب بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با حمله به سفارت آمریکا در بغداد شدند، چرا که این بیانیه، به حمله پهپادی آمریکا به قاسم سلیمانی اشاره نکرده بود.

در پی کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در کرکوک، ایالات متحده پایگاه‌های نیروهای کتائب حزب‌الله در عراق را هدف قرار داد و ۲۵ نفر کشته شدند. در پی آن، هواداران حشد الشعبی مورد حمایت ایران، به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.

آمریکا می‌گوید هفته گذشته نیروهای تحت حمایت ایران با سازماندهی نیروی قدس به سفارت این کشور در بغداد حمله کرده بودند و قاسم سلیمانی نیز برای طراحی حملات بیشتر وارد عراق شده بود.

در مقابل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، کشتن سلیمانی را «نقض قوانین بین‌المللی» خوانده است.

روسیه همچنین سخنان دونالد ترامپ در واکنش به مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق را «اذعان به اشغال عراق» دانسته است.

XS
SM
MD
LG