لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

بازداشت بیش از ۲۰۰ تظاهرکننده ضددولتی در روسیه


بازداشت‌ها در هفت شهر روسیه صورت گرفته است.
بازداشت‌ها در هفت شهر روسیه صورت گرفته است.

مقام‌های روسیه روز یکشنبه ۱۴ آبان، اعلام کردند در پی همزمانی تظاهرات ضددولتی ملی‌گرایان و مراسم جشن روز اتحاد ملی روسیه در مسکو، بیش از ۲۶۰ تن را بازداشت کرده‌اند.

وزارت کشور روسیه گفت که پلیس ۲۶۳ تن را در تظاهرات بی‌مجوزی که در کنار دیوارهای کاخ کرملین برگزار شده بود، دستگیر کرده است.

خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از یک مقام پلیس نوشت که «اغلب بازداشت‌شدگان با خود چاقو، پنجه بکس و تفنگ‌های مخصوص شلیک گلوله لاستیکی با خود حمل می‌کرده‌اند». نام این مقام پلیس اعلام نشده است. در عین حال،‌نیز منبع دیگری چنین خبری را منتشر نکرده است.

خبرنگار یک شبکه رادیویی در مسکو، آندره‌ی یِژُو، در توئیترش نوشت که او هم جزو دستگیرشدگان بود که بعدتر بی‌هیچ اتهامی آزاد شد. او افزود که بیشتر بازداشت‌شدگان حدود ۲۰ سال سن داشته‌اند

در این میان، سازمان غیر دولتی «او وی دی اینفو» که اخبار مربوط به سرکوب تظاهرکنندگان در روسیه را نظارت می‌کند، روز یکشنبه تعداد کل بازداشت‌‌شدگان در این کشور را ۲۳۷ تن اعلام کرد که از این میان ۲۱۲ تن در مسکو و ۲۵ تن دیگر نیز در شش شهر سنت پترزبورگ، کراسنودار، کراسنویارسک، پِرم و روستوف-آن-دُن دستگیر شده‌اند. این سازمان جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

پلیس روز شنبه ۱۳ آبان‌، هم شماری از معترضان ملی‌گرا را در یک تظاهرات ضددولتی در مسکو بازداشت کرده بود.

ویاچسلاو مالت‌سِو، رهبر جنبش موسوم به «بمباران توپخانه‌ای» و منتقد حکومت روسیه که در تبعیدی خودخواسته در خارج از آن کشور بةسر می‌برد در شبکه یوتیوب اعلام کرد که روسیه در پایان این هفته آماده وقوع «انقلاب» است.

سرویس امنیت فدرال روسیه روز جمعه، ۱۲ آبان‌ماه، اعلام کرده بود که شماری از اعضای یک گروه توطئه‌گر متعلق به این جنبش را در مسکو دستگیر کرده است. این نهاد امنیتی ادعا کرد که این افراد در حال توطئه‌چینی برای آشوب‌سازی از طریق حمله به پلیس و ساختمان‌های دولتی بوده‌اند.

شبکه خبری آر.بی.کی هم به نقل از یک منبع ناشناس در وزارت کشور روسیه گزارش داد که در جریان رشته حملاتی دیگر که روز شنبه در مسکو و مناطق اطراف آن صورت گرفته است، شماری از اعضای جنبش موسوم به «بمباران توپخانه‌ای» بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG