لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

انتقاد سه نماینده مجلس از سخنان مقامات درباره معترضان؛ «کشته‌شدگان بی‌گناه بودند»


مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز حاضر نیستند آمار تعداد افراد کشته و بازداشت‌شده در اعتراضات آبان را اعلام کنند.
مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز حاضر نیستند آمار تعداد افراد کشته و بازداشت‌شده در اعتراضات آبان را اعلام کنند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، ضمن انتقاد از «بیگانه خواندن» معترضان و اعلام پیروزی مقامات مسئول پس از سرکوب اعتراضات آبان ۹۸، خواستار عذرخواهی حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی شد.

آقای صادقی در نطق پیش از دستور در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۲۶ آذر گفت: «آیا با این ادعا که ۸۵ درصد جان‌باختگان در اعتراضات حضور نداشتند و با سلاح غیرسازمانی کشته شده‌اند، می‌توانیم پاسخ خون‌های مظلوم به ناحق ریخته شده را بدهیم؟»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز ۲۱ آذر با اشاره به کشته‌شدگان سرکوب تجمعات اعتراضی هفته اخر آبان در ایران مدعی شده بود که «بیش از ۸۵ درصد از جان‌باختگان حوادث اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچ‌یک از تجمع‌ها حضور نداشتند».

قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند، در تذکری در جلسه علنی مجلس با اشاره به سخنان آقای شمخانی خواستار آن شده بود که «قاتلین» افراد کشته شده محاکمه شوند.

وی با اشاره به اعتراضات آبان‌ماه گفته بود که «خون جوانان وطن در آتش بنزین بی‌تدبیری ریخت و آیا از این خون لاله می‌دمد یا گل نفرت».

محمود صادقی در بخش دیگری از نطق خود گفت: «شگفتا که برخی مسئولین این حوادث تلخ را ...فرصتی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اعلام کرده و بر طبل پیروزی می‌کوبند».

وی افزود: «برخی فرومایگان هم از آن به عنوان حجامت نظام تعبیر می‌کنند. شرم بر ما و شما که ریخته شدن خون جوانان معترضی که در اثر سیاست‌های غلط اقتصادی هیچ امیدی به آینده ندارند را حجامت نظام تلقی می‌کنید».

با کاهش موج اعتراضات در ایران که جهش قیمت بنزین جرقه آن را زد، رهبران جمهوری اسلامی ادعا کردند که «نقشه دشمنان» را خنثی کرده و در برابر آنها به پیروزی رسیده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ۲۹ آبان در نشست هیات دولت گفت که «مردم ایران از یک آزمون تاریخی دیگر سربلند بیرون آمدند و نشان دادند علی‌رغم... مشکلات اقتصادی... هرگز نخواهند گذاشت آب به آسیاب دشمن ریخته شود».

یک روز قبل از این اظهارات، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود که «دشمن را عقب راندیم» و این «اعتراضات، مردمی نبود بلکه امنیتی بود».

محمود صادقی در بخش دیگری از نطق خود گفت: «چرا با نگاه امنیتی بروز اعتراض‌ها در شهرهای اطراف تهران را به سازماندهی بیگانگان نسبت می‌دهید... مردم به درستی شعار می‌دهند "یک اختلاس کم بشه/ مشکل ما حل می‌شه". خواسته مردم را بفهمیم».

آقای صادقی همچنین خواستار عذرخواهی حسن روحانی شد.

غلامرضا حیدری، نماینده تهران، نیز در گفت‌وگو با سایت «مستقل آنلاین» گفت که آقای روحانی با طرح افزایش قیمت بنزین «خود را سوزاند و ضربه سنگینی به سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی زد».

وی ضمن انتقاد از فرمان شلیک مستقیم تیر به معترضان گفت که افراد «بی‌گناه کشته شدند» و اگر این‌گونه نبود که رهبر جمهوری اسلامی «دستور دلجویی و پرداخت دیه» به خانواده معترضان را نمی‌داد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستوراتی را درباره خانواده کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه صادر کرده است.

از جمله وی پاسخ به گزارش شورای عالی امنیت ملی دستور داده است شهروندان کشته شده که «هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات» نداشتند و «در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در حکم شهید محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند».

یک ماه از اعتراض‌های هفته آخر آبان که روز بیست‌وچهارم آن آغاز شد می‌گذرد، و در حالی که بازداشت معترضان همچنان ادامه دارد مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز حاضر نیستند آمار تعداد افراد کشته و بازداشت‌شده در این اعتراضات را اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG