لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

عربستان خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان شد


عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز جمعه دهم آذرماه بار دیگر با انتقاد از اقدامات ایران در منطقه گفته است، بقای لبنان در گروی خلع سلاح گروه شبه نظامی حزب الله است.

به گزارش رویترز، عادل الجبیر در کنفرانس «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در رم اظهار داشت: لبنان تنها در صورت خلع سلاح حزب، قادر به بقا یا پیشرفت خواهد بود. تا زمانی که یک گروه شبه نظامی وجود دارد، صلح در لبنان محقق نخواهد شد.

وزیر امور خارجه عربستان در بخش دیگری از اظهارات خود وضعیت در لبنان را «غم انگیز» توصیف کرد و گفته است، ایران سراسر منطقه را به آشوب کشیده است.

گروه حزب الله لبنان در دهه ۱۳۶۰ توسط سپاه پاسداران ایران تاسیس شد و اکنون در دولت لبنان مشارکت دارد و از طرف دیگر نیروهای این گروه در جنگ داخلی سوریه به نفع بشار اسد در حال جنگ با مخالفان حکومت سوریه هستند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه با اشاره به اینکه دخالت های ایران در منطقه از زمان انقلاب در سال ۱۳۵۷ آغاز شده،‌ گفته است: این روند می بایست متوقف شود.

سعد حریری ، نخست وزیر لبنان در ۱۳ آبان ماه سال جاری در جریان سفر خود به عربستان ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای عربی، اعلام کرد که از مقام خود کناره گیری می کند. اعلام استعفای حریری باعث بروز تنش بین لبنان و عربستان شد.

مقام های لبنانی عربستان را متهم کردند که سعد حریری را برخلاف میلش در این کشور نگه داشته، ولی عربستان این مساله را رد کرد. سعد حریری اکنون به لبنان بازگشته است و می گوید احتمالا استعفایش را پس خواهد گرفت.

رابطه با اسرائیل

عادل الجبیر در بخش دیگری تاکید کرده است که عربستان هیچ گونه رابطه ای با اسرائیل ندارد. وی گفته است که عربستان منتظر روند صلح اعراب با اسرائیلی‌ها است.

ژنرال گادی آیزنکات، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در ۲۵ آبان ماه در مصاحبه با یک وبسایت عربستان سعودی گفت،اسرائیل آماده است تا در راستای مقابله با ایران، با عربستان همکاری اطلاعاتی کند.

وزیر امور خارجه عربستان همچنین گفته است که انتظار دارد که صلح احتمالی بین فلسطینی هاو اسرائیل بر اساس مرزهای پیش از جنگ۱۹۶۷ محقق شود.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل پیش از این از وقوع «تحولات عظیم» و «ریشه‌ای» در روابط پنهانی کشورش با کشورهای «مهم» عربی که با اسرائیل مناسبات رسمی نداشته‌اند خبر داده‌ بود.

XS
SM
MD
LG