لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

عربستان و سه کشور عرب دیگر اجلاس اتحادیه بین المجالس در دوحه را تحریم کردند


 نمایی از دوحه پایتخت قطر (عکس از آرشیو)
نمایی از دوحه پایتخت قطر (عکس از آرشیو)

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر اعلام کردند چون حکومت قطر رفتارش را که دلیل وخامت مناسبات با این کشورها بود تغییر نداده در اجلاس سالانه اتحادیه بین المجالس که در دوحه برگزار می شود، شرکت نخواهند کرد.

این چهار کشور در سال ۲۰۱۷ مناسبات دیپلماتیک، تجاری و حمل و نقل با قطر را قطع کرده و آن کشور را به حمایت از تروریسم و رقیب اصلی آنها در منطقه یعنی ایران متهم کردند. حکومت قطر این اتهامات را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز خبر تحریم این اجلاس از سوی این چهار کشور روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای در خبرگزاری دولتی امارات اعلام شد.

اتحادیه بین المجالس مرکب از نمایندگان مجالس و پارلمان های کشورهای جهان و هدف آن توسعه دمکراسی است. اجلاس امسال این اتحادیه روزهای ششم تا دهم آوریل در دوحه برگزار می شود.

در بخشی از بیانیه گفته شده «چون قطر به خواست های عادلانه چهار کشور پاسخ نداده و سیاست حمایت از افراط گرایی، تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را ادامه داده در این اجلاس شرکت نمی کنیم.»

قطر می گوید هدف این تحریم ها نقض استقلال این کشور است. در سالهای اخیر این کشور از همسایگان خود در شورای همکاری خلیج فارس فاصله گرفته، مناسبات خود را با ترکیه تقویت کرده و از اوپک خارج شده است.

مجموعه این اقدامات باعث شده امید به حل این بحران کاهش یابد. در عین حال نگرانی های آمریکا، متحد اصلی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را افزایش داده که این اختلافات را تهدیدی برای سیاست مقابله با ایران می داند.

آمریکا که هم در قطر و هم در کشورهای همسایه که در برابر آن صف آرایی کرده‌اند پایگاه نظامی دارد تلاش کرده با میانجیگری این اختلاف را حل کند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG