لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

کره جنوبی میان آمریکا و کره شمالی «میانجی‌گری می‌کند»


مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی
مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی

یک روز پس از آن‌که کره شمالی تهدید کرد در صورت «فشار یک‌طرفه» برای خلع سلاح اتمی، در مورد مذاکرات با ایالات متحده تجدید نظر می‌کند، سئول می‌گوید در تلاش برای کاهش فاصله میان پیونگ‌یانگ و واشینگتن است.

شورای امنیت ملی کره جنوبی در بیانیه‌ای در روز ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد در تلاش برای بازگشت به مذاکرات با کره شمالی‌ست. این شورای می‌گوید در تماس با واشینگتن و پیونگ‌یانگ است تا مقدمات «مذاکره‌ای موفقیت‌آمیز» بین دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی چیده شود.

یک مقام دفتر مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، گفته سئول قصد دارد برای «میانجی‌گری» میان آمریکا و کره شمالی، اقدامات و فعالیت‌های بیشتری را انجام دهد.

روز چهارشنبه معاون وزیر خارجه کره شمالی به‌شکل غیرمنتظره‌ای اعلام کرد در صورت ادامه فشارها بر کشورش برای این‌که «به‌شکل یک‌طرفه» دست از جنگ‌افزار هسته‌ای خود بردارد، پیونگ‌یانگ در مورد مذاکرات پیش‌رو با ایالات متحده تجدید نظر خواهد کرد.

آن‌طور که دونالد ترامپ پیش‌تر در توئیتر خود نوشته بود، قرار است او و رهبر کره شمالی در ۱۲ ژوئن، تقریبا یک ماه دیگر، در سنگاپور دیدار و گفت‌وگو کنند.

کیم کیه‌گوان، معاون وزیر خارجه کره شمالی، ۲۶ اردیبهشت ماه گفت «اگر (آمریکا) بخواهد ما تن به مذاکره‌ای بدهیم که به‌کلی ما را به گوشه‌ای رانده و مطالبه‌ای یک‌طرفه‌ای از ما داشته باشد که جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را کنار بگذاریم، ما دیگر علاقه‌ای به مذاکره نخواهیم داشت».

مقام‌های آمریکایی حتی پس از پذیرش دعوت رهبر کره شمالی از سوی رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده بودند «همه گزینه‌ها همچنان روی میز است» و موضع واشینگتن در قبال حکومت کره شمالی تا زمانی‌که اقداماتی جدی جهت خلع سلاح هسته‌ای صورت نگیرد، تغییر نخواهد کرد.

یک روز پیش از اظهارات معاون وزیر خارجه کره شمالی، این کشور مذاکرات با کره جنوبی که قرار بود روز چهارشنبه صورت گیرد را نیز به‌حال تعلیق درآورد. پیونگ‌یانگ گفته در واکنش به رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی، مذاکرات با سئول را به حال تعلیق درآورده است. با وجود این وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد رزمایش مشترک انجام می‌شود.

وزیر خارجه چین، متحد اصلی کره شمالی، ۲۷ اردیبهشت ماه گفت اقدامات هفته‌های اخیر کره شمالی برای «کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره» باید «مورد تصدیق و توجه» قرار گیرد و همه طرف‌ها، به‌خصوص آمریکا باید فرصت پیش آمده برای دستیابی به صلح را ارج نهند.

روز گذشته دونالد ترامپ در واکنش به تهدید کره شمالی در مورد توقف مذاکرات با آمریکا تایید کرد که مشخص نیست آیا دیدار او با کیم جونگ‌اون انجام خواهد شد یا نه. او همچنین تاکید کرد که واشینگتن خواستار خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ است. سخنگوی کاخ سفید نیز در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز اظهار داشت اگر گفت‌وگویی با کره شمالی انجام نشود، آمریکا همچنان «نهایت فشار» را بر پیونگ‌یانگ وارد خواهد کرد.

با استفاده از رویترز و اسوشیتدپرس|ت.ت
XS
SM
MD
LG