لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

تهدید کره شمالی به لغو دیدار با ترامپ در صورت فشار یک‌طرفه برای خلع سلاح اتمی‎


مردم در کره جنوبی در حال تماشای اخبار مربوط به کره شمالی و مذاکرات با آمریکا
مردم در کره جنوبی در حال تماشای اخبار مربوط به کره شمالی و مذاکرات با آمریکا

معاون وزیر خارجه کره شمالی می‌گوید در صورت ادامه فشارها بر کشورش برای این‌که «به‌شکل یک‌طرفه» دست از جنگ‌افزار هسته‌ای خود بردارد، پیونگ‌یانگ در مورد مذاکرات پیش‌رو با ایالات متحده تجدید نظر خواهد کرد.

کیم کیه‌گوان، معاون وزیر خارجه کره شمالی، ۲۶ اردیبهشت به خبرگزاری رسمی آن کشور گفته است «اگر (آمریکا) بخواهد ما تن به مذاکره‌ای بدهیم که به‌کلی ما را به گوشه‌ای رانده و مطالبه‌ای یک‌طرفه‌ای از ما داشته باشد که جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را کنار بگذاریم، ما دیگر علاقه‌ای به مذاکره نخواهیم داشت».

کیم کیه‌گوان افزوده است، در چنین شرایطی «بدیهی‌ست که ما در مورد واکنش به مذاکرات پیش‌رو با آمریکا تجدید نظر خواهیم کرد».

او می‌گوید «اگر دولت ترامپ با تعهدی صادقانه برای بهبود روابط، وارد مذاکره [با کره شمالی] شود، واکنش مناسب را از سوی ما دریافت خواهد کرد».

دونالد ترامپ ۲۱ اردیبهشت در توئیتر خود نوشته بود: «دیدار بین کیم جونگ اون و من، روز ۱۲ ژوئن در سنگاپور خواهد بود. هر دو سعی می‌کنیم لحظه‌ای ویژه برای صلح جهانی رقم بزنیم».

معاون وزیر خارجه کره شمالی در عین حال از سخنان جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های ایالات متحده، در مورد لزوم پی‌گیری «گزینه لیبی» در مورد زرادخانه هسته‌ای کره شمالی و تن‌دادن به «خلع سلاح اتمی کامل و برگشت‌ناپذیر» پیونگ‌یانگ انتقاد کرده‌است.

اشاره این مقام کره شمالی به خواسته واشینگتن در مورد کنار گذاشتن کامل سلاح‌های هسته‌ای در گام نخست، و سپس تعلیق یا توقف تحریم‌ها است. رسانه‌های کره جنوبی طی هفته‌های گذشته به نقل از مقام‌های آن کشور گفته بودند دو گزینه در برابر کره شمالی در پیش است، یکی آن‌که دولت آمریکا مانند مذاکرات اتمی با ایران، اقدام به تعلیق در برابر تعلیق بکند، به این معنی که برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها گام‌به‌گام برچیده شود، و یا این‌که از پیونگ‌یانگ بخواهد به‌طور کلی و برگشت‌ناپذیر دست از برنامه هسته‌ایش بردارد و پس از راستی‌آزمایی این موضوع از تعلیق یا توقف تحریم‌ها بهره‌مند شود.

چندی پیش خبرگزاری دولتی ژاپن گفته بود مقام‌های دولت آمریکا به توکیو گفته‌اند آن‌ها خواستار گزینه دوم هستند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، هفته پیش گفته بود خروج دولت ایالات متحده از «برجام» نشانی است از این که آمریکا پیشنهادها و طرح‌های «غیر رضایت‌بخش» را نخواهد پذیرفت و این موضع آمریکا را تقویت خواهد کرد. آقای بولتون گفته بود «فکر می‌کنم پیامش برای کره شمالی این است که رئیس جمهور توافقی واقعی می‌خواهد».

آقای ترامپ از منتقدان سرسخت توافق اتمی با ایران است و دولت خود را از «برنامه جامع اقدام مشترک» خارج کرده‌است. او خواستار اصلاحاتی در برجام شده بود از جمله برای این‌که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به‌طور برگشت‌ناپذیر و بدون محدودیت زمانی بگیرد و به بازرسی‌های گسترده‌ای از تاسیسات ایران بیانجامد. تهران با مذاکره دوباره بر سر برجام مخالفت کرد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ، در زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا، مذاکره با رهبر کره شمالی را پذیرفت به خبرنگاران گفته بود «همه گزینه‌ها روی میز است و موضع ما در قبال حکومت کره شمالی تا زمانی که شاهد اقداماتی جدی جهت خلع سلاح هسته‌ای نباشیم، تغییر نخواهد کرد. چیزی که ما در پی آن هستیم، گام‌هایی جدی در راستای خلع سلاح هسته‌ای است».

تازه‌ترین سخنان مطرح‌شده از سوی مقام ارشد دولت کره شمالی، ساعتی پس از آن است که پیونگ‌یانگ اعلام کرد، مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده با سئول را، به‌دلیل رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا به حال تعلیق در می‌آورد. وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید رزمایش مشترک انجام خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های یون‌هاپ، رویترز، اسوشیتدپرس، هان‌گیوره، کیودو|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG