لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

رئیس جمهوری کره‌ جنوبی:‌ جاه طلبی‌های اتمی کره‌ شمالی باید به طور مسالمت‌ آمیز مهار شود


مون جای این، رئیس جمهوری کره‌ جنوبی، ‌روز دوشنبه ۲۳ مرداد، گفت که جاه طلبی‌های اتمی کره‌ شمالی باید به طور مسالت آمیز مهار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی که در نشستی با دستیاران و مشاوران ارشد خود سخن می‌گفت، افزود: نباید جنگ دیگری درشبه جزیره کره روی دهد.

اشاره مون جای این به جنگ کره در ابتدای دهه ۵۰ میلادی بود. جنگ کره که در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ رخ داد، یکی از گسترده‌ترین و مرگبارترین رودرویی‌های نظامی معاصر است و در حدود ۲.۵ میلیون کشته و زخمی غیرنظامی برجای گذاشت. این جنگ بدون دستیابی به توافق صلح به پایان رسید و همچنان نیز دو طرف در «ترک تخاصم» به‌سر می‌برند.

رئیس جمهوری کره جنوبی در بخش دیگری از سخنانش ابراز اطمینان کرد که آمریکا با آرامش و مسئولانه با بحران موجود در شبه جطره کره برخورد خواهد کرد.

پیشتر چند مقام ارشد آمریکایی تاکید کرده بودند که واشینگتن همچنان در تلاش برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مسئله اتمی کره شمالی‌ است. این مقام‌ها در عین حال، افزوده بودند که خطر درگیری نظامی هرچند قریب‌الوقوع نیست، اما نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته‌است.

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس سازمان سی‌آی‌ای و رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، طی ساعت‌های گذشته در مورد موضوع کره شمالی، تنش‌های اخیر پس از آزمایش یک موشک قاره‌پیما و تحریم‌های شورای امنیت سخن گفته‌اند.

این اظهارات چندی پس از آن است که تنش‌های لفظی میان ایالات متحده و کره شمالی بالا گرفت؛ از یک سوی دونالد ترامپ، به کره شمالی هشدار داد با «آتش و خشم» آمریکا روبه‌رو خواهد شد، از سوی دیگر پیونگ‌یانگ مدعی شد در حال طرح‌ریزی حمله احتمالی موشکی به پایگاه‌های آمریکا در جزیره گوام است.

اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه گفت: «در مقایسه با یک هفته پیش، به جنگ نزدیک‌تر نشده‌ایم، اما در مقایسه با یک دهه پیش، نزدیک‌تر شده‌ایم».

آقای مک‌مستر اما تاکید کرد که آمریکا به «تلاش دیپلماتیکِ بسیار مصمم» به رهبری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه خود، ادامه می‌دهد و در عین حال به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ است تا کیم جونگ‌اون و دستگاه رهبری آن، دست از توسعه برنامه‌های موشک بالیستیک و سلاح‌های اتمی خود بردارند.

مشاور ترامپ اضافه کرد: سلاح‌های آمریکا «هر روز» آماده‌ شلیک هستند. این سخنان اشاره به یکی از اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا دارد که گفته بود سلاح‌های آمریکا آماده شلیک به سوی کره شمالی هستند.

مایک پومپئو، رئیس سی‌آی‌ای، نیز گفت صبر راهبردی آمریکا در برابر توسعه برنامه نظامی کره شمالی رو به پایان است، اما خطر یک درگیری قریب‌الوقوع وجود ندارد.

آقای پومپئو افزود «هیچ [خطر] قریب‌الوقوعی که امروز رخ دهد، وجود ندارد». او بدون بیان جزئیاتی گفته آمریکا «تصویر خیلی خوبی» از نیت‌های کره شمالی دارد و کیم جونگ‌اون به «شرایط نامساعد» واکنش نشان می‌دهد.

همزمان، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، که در حال دیدارها و گفت‌وگوهایی در قاره آسیا است، به خبرنگاران گفت: قصد دارد از شرایط فعلی منطقه مطلع شود. ژنرال دانفورد افزود در مورد گزینه‌های احتمالی نظامی، در صورتی‌که «کارزار دیپلماتیک و اقتصادی» فعلی نتیجه‌ای ندهد، نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

جوزف دانفورد می‌گوید «ما دنبال این هستیم تا از این وضعیت بدون آن‌که جنگی راه بیافتد، بیرون بیاییم».

در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری ایتارتاس به نقل از خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی،‌ پیونگ یانگ سفرای کره شمالی در کشورهای مهم جهان را برای مشورت فرا خوانده است.

XS
SM
MD
LG