لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

شمار قربانیان حملات سری‌لانکا به ۳۵۹ نفر رسید؛ ۵۸ مظنون بازداشت شده‌اند


کلیسای سن آنتونی در کلمبو در روز سه‌شنبه؛ این کلیسا از هدف‌های اصلی حملات روز یک‌شنبه بود
کلیسای سن آنتونی در کلمبو در روز سه‌شنبه؛ این کلیسا از هدف‌های اصلی حملات روز یک‌شنبه بود

شمار قربانیان حملات مرگبار به کلیساها و هتل‌های سری‌لانکا در روز یک‌شنبه عید پاک، به ۳۵۹ نفر رسیده‌است. گروه موسوم به حکومت اسلامی مدعی انجام حملات شده و پلیس اعلام کرده مظنونان بیشتری را بازداشت کرده‌است.

رسانه‌های سری‌لانکا، چهارم اردیبهشت ماه، گزارش داده‌اند دست‌کم شـش مظنون تازه در شهر درگاه، در غرب سری‌لانکا بازداشت شده‌‌اند.

سخنگوی پلیس می‌گوید تا صبح روز چهارشنبه ۱۸ تن دیگر بازداشت شده‌اند و شمار کل بازداشت‌شدگان به دست‌کم ۵۸ نفر رسیده‌است.

روزنامه ساندی‌تایمز سری‌لانکا نیز گزارش‌هایی از بازداشت‌ها و اخراج شماری از شهروندان این کشور از امارات متحده عربی منتشر کرده‌است.

به گزارش این روزنامه شهروندی به‌نام ابوبکر محمد، از دبی به کلمبو بازگردانده شده است که در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارد.

ساندی‌تایمز سری‌لانکا می‌گوید سه هفته پیشی گروهی ۳۱ نفره از شهروندان سری‌لانکا، از جمله ماکاندوره مدوش، رهبر یک گروه زیرزمینی و شماری دیگر از «رهبران گروه‌های زیرزمینی» در دبی بازداشت شده‌ بودند؛ فردی که اخیرا به سری‌لانکا پس فرستاده شده، یکی از آن‌هاست.

تاریخ بازداشت این افراد به مدت‌ها قبل از حملات سری‌لانکا باز می‌گردد.

طی روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی از وجود هشدارهای امنیتی در مورد حملات مرگبار به کلیساها و اماکن دیگر در این کشور منتشر شده است. گروهی از تحلیل‌گران و ناظران دولت را به «کوتاهی» در رسیدگی به گزارش‌ها و هشدارها متهم کرده‌اند.

بنا به گفته رووان گوناسکرا، سخنگوی پلیس سری‌لانکا، شمار جان‌باختگان حملات در پایتخت و دو شهر دیگر به ۳۵۹ نفر رسیده‌است.

خبرگزاری‌ها از وب‌سایت وابسته به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نقل کرده‌اند که مدعی شده مسئول حملات است. تا دو روز پس از حملات عید پاک هیچ گروهی به‌طور رسمی مسئولیت آن را به عهده نگرفته بود.

روز سه‌شنبه یک مقام دولت سریلانکا اظهار داشت حملات به کلیساها و هتل‌های این کشور در انتقام کشتار در دو مسجد نیوزیلند صورت گرفته‌است.

از سوی دیگر اما نخست‌وزیر نیوزیلند گفته از نظر امنیتی و اطلاعاتی هیچ ارتباطی بین دو حمله در دست دولت او نیست.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در یک کنفرانس خبری در اولکند گفته است «ما به‌طور رسمی هیچ گونه رابطه‌ای یا گزارش محرمانه‌ای که اظهارات مطرح‌شده در سری‌لانکا را تائید کند، دریافت نکرده‌ایم».

خانم آردرن افزوده است که کلومبو در حال حاضر در مراحل اولیه تحقیقات است، «در نتیجه ما فعلا کنار می‌کشیم و اجازه خواهیم داد تا آن‌ها به تحقیقات خود ادامه دهند. اما ما هیچ [سندی] در اختیار نداریم که حرف‌های آن‌ها (در مورد ارتباط میان حملات) را تائید کند».

روز چهارشنبه در عین حال اعلام شد نیروی هوایی سری‌لانکا برای ماموریت‌های امنیتی به اماکن دیپلماتیک و هتل‌‌های معروف اعزام شده‌است. این نیروی ارتش مسئول حفظ امنیت اماکن مقدس در شهرهای مختلف کشور نیز شده‌است.

عمده شهروندان سری‌لانکا پیروان آیین بودا هستند، اما شمار مشخصی از باورمندان مسیحی، مسلمان و هندو نیز ساکن این کشور هستند.

نیروی هوایی سری‌لانکا در جریان جنگ داخلی آن کشور نیز مسئولیت امور امنیتی عمده را بر عهده داشت.

اسوشیتدپرس، ساندی‌تایمز سری‌لانکا، دیلی‌میل سری‌لانکا، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG