لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

آمریکا گروه جیش العدل را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد


ساختمان وزارت امور خارجه امریکا در واشینگتن.
ساختمان وزارت امور خارجه امریکا در واشینگتن.

وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه ۱۱ تیر اعلام کرد که ارتش آزادیبخش بلوچستان، یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان و جیش العدل را به فهرست سازمان‌های تروریستی بین المللی خود اضافه کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در خصوص گروه جندالله نوشته است که این گروه را در سال ۲۰۱۰ در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده بود، اما این گروه در سال ۲۰۱۲ با نام جدید جیش العدل فعالیت خود را از سر گرفت.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است: از آغاز تشکیل، این گروه دست به حملات متعددی زده که در آنها شمار زیادی از غیرنظامیان و مقام های دولتی ایران کشته شده‌اند، از جمله در فوریه سال ۲۰۱۹ (۲۴ بهمن) عملیاتی انتحاری انجام داد و در اکتبر سال ۲۰۱۸ تعدادی از نیروهای امنیتی را ربود.

در حمله انتحاری به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در مسیر خاش – زاهدان، در ۲۴ بهمن دستکم ۲۷ عضو سپاه کشته و ۱۲ زخمی زخمی شدند. گروه «جیش العدل» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته بود.

گروه جیش العدل که تاکنون بارها با نیروهای سپاه و مربانان ایران در استان سیستان و بلوچستان درگیر شده است، تعدادی از آنها را گروگان گرفته یا به قتل رسانده است، خود را مدافع «اهل سنت» در این استان می‌داند.

اما مقام‌های ایران این گروه را «تروریستی» و وابسته به کشورهای خارجی معرفی می‌کنند.

تحریم ارتش آزادیبخش بلوچستان

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که«ارتش آزادیبخش بلوچستان» در پاکستان را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که حسین علی هزیمه، فرمانده واحد ۲۰۰ حزب الله لبنان را نیز در فهرست تروریستی خود قرار داده است.

این بیانیه می‌افزاید، واحد ۲۰۰ حزب الله لبنان مسئول اطلاعاتی و امنیتی این گروه است و اطلاعات و داده جمع آوری شده توسط نیروهای نظامی این گروه را تحلیلی وارزیابی می کند.

آمریکا از سال ۱۹۹۷ گروه حزب الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داده است.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG