لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

افزایش مجدد و ناگهانی قیمت خودرو در ایران


با وجود وعده دولت ابراهیم رئیسی برای کاهش قیمت خودرو، قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت کارخانه‌های دولتی خودروساز در ایران مجدداً افزایش یافت.

دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا اقدام به افزایش قیمت‌های تولیدات خود کرده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، قیمت دنا پلاس توربو ۳۲۸ میلیون تومان شده است در حالی که پیش از این افزایش، قیمت این خودرو ۲۸۵ میلیون تومان بود. قیمت خودرو تارا دستی هم که قیمت قبلی کارخانه‌ای آن ۲۹۰ میلیون تومان بود، به ۳۱۵ میلیون تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، پژو ۲۰۷ دنده دستی نیز که قیمت آن ۱۸۱ میلیون تومان بود، قیمت کارخانه‌ای جدیدش به ۲۱۱ میلیون تومان رسیده است.

چنین افزایش قیمتی در محصولات سایپا هم صورت گرفته است.

بر اساس اعلام شرکت سایپا، اولین خودرویی که قیمت آن در آبان ۱۴۰۰ افزایش یافته تیبا صندوق‌دار رینگ فولادی است. قیمت کارخانه‌ای تیبا صندوق‌دار ۱۱۶ میلیون تومان اعلام شده است. پیش از افزایش قیمت امروز، قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

مدل دیگری از تیبا هم مشمول افزایش قیمت شده است. قیمت تیبا ۲ در مصوبه جدید ۱۲۲ میلیون تومان اعلام شده است در حالی که این محصول سایپا پیش از این ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

قیمت ساینا معمولی رینگ فولادی هم پیش از افزایش قیمت جدید محصولات سایپا ۱۰۴ میلیون تومان بود، ۱۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

قیمت شاهین سایپا از این به بعد ۳۴۱ میلیون تومان است. پیش از افزایش قیمت محصولات سایپا قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۲۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.

این برای چندمین بار است که شرکت‌های خودروساز ایرانی با وجود داشتن بازار انحصاری و ممنوع بودن واردات خودرو اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند.

بازار انحصاری خودرو در ایران، که مدیریت آن در اختیار دو شرکت دولتی ایران‌خودرو و سایپا است، هر بار که این کارخانه‌ها قیمت‌های جدید را اعلام می‌کنند دچار شوک شدید قیمتی می‌شود. معمولاً این شوک قیمتی زمانی ایجاد می‌شود که بازار خودرو به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی در رکود باشد.

بازار خودرو در ایران در چند ماه اخیر به‌دلیل شرایط ویژۀ ایران دچار رکود شده بود اما حالا با این قیمت‌های جدید شاهد شوک قیمتی شده است.

برخی کارشناسان می‌گویند خودروسازان ایرانی با سیاست شوک قیمتی و عرضه کمتر خودرو به بازار سبب افزایش قیمت خودرو می‌شوند. شرکت‌های خودروساز البته این موارد را رد می‌کنند و از کمتر بودن میزان افزایش قیمت خودرو نسبت به نرخ تورم در ایران گله دارند.

بر اساس گزارش‌های رسمی این دو شرکت در حال زیان دادن هستند و زیان‌های خود را از طریق افزایش قیمت یا پیش‌فروش خودرو جبران می‌کنند.

ایران‌خودرو و سایپا همچنین مخالف شدید واردات خودرو هستند و لابی قدرتمند آن‌ها تا کنون توانسته است جلوی واردات خودرو به ایران را بگیرد.

با این اوصاف، شرکت سایپا ادعا کرده است که افزایش شدید قیمت‌ها «جوسازی رسانه‌ها» است. این شرکت ادعا کرده است که «برخی سایت‌ها قیمت‌های قدیم را بدون بیمه، عوارض شماره‌گذاری و‌ مالیات درج کردند و قیمت‌های جدید را به همراه هزینه‌های مذکور اعلام کرده‌اند تا فاصله قیمتی را در ذهن مخاطب بیشتر جلوه دهند. افزایش قیمت محصولات گروه سایپا به طور میانگین ۱۶ درصد و منطبق با مجوزهای قانونی اجرا شده است.»

جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، نیز در پی فشار افکار عمومی به تلویزیون ایران گفته است: «قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا به طور متوسط ۱۶ درصد افزایش داشته است. این قیمت‌ها تا آخر امسال برای کلیه تعهدات پیش‌فروش‌شده خواهد بود و هیچ افزایش قیمت دیگری نخواهیم داشت.»

او همچنین افزوده است که «دنبال این هستیم که علاوه بر تعهدات خود، افزایش تولید و عرضه داشته باشیم تا التهابات بازار فروکش کند و پاسخگوی نیازها باشیم. هر هفته عرضه خودرو به بازار را خواهیم داشت تا بتوانیم پاسخگوی تقاضا باشیم.»

با وجود چنین اظهاراتی، دلیل اصلی گرانی خودرو کاهش عرضه عنوان شده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌‌داران و فروشندگان خودرو، گفته است: «قیمت خودرو طی چند روز گذشته افزایش داشته که علت آن کاهش عرضه خودروسازان است؛. وقتی دارندگان خودرو احساس می‌کنند که خودروسازان عرضه خودرو را کاهش داده‌اند، قیمت را افزایش می‌دهند.»

آقای مؤتمنی همپنین تأکید کرده است که «اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو کاهش عرضه توسط خودروسازان است. اگر عرضه را بیشتر کنند، قیمت‌ها متعادل می‌شود و نیازی به فروش در بورس نیست.»

XS
SM
MD
LG