لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

از اولین شاسی‌بلند ایران‌خودرو چه می‌دانیم؟


تصاویری از طراحی ظاهری این خودرو برای برخی مقامات دولتی نمایش داده شده است
تصاویری از طراحی ظاهری این خودرو برای برخی مقامات دولتی نمایش داده شده است

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده است که به‌زودی اولین کراس‌اوور (شاسی‌بلند بر اساس شاسی خودرو سواری) ساخت خود را با نشان ایرانی وارد بازار می‌کند و تندر ۹۰ را نیز این بار با موتور ایرانی تولید خواهد کرد.

کراس اوور ایرا‌ن‌خودرو

درحالی‌که کراس‌اوور ایرا‌ن‌خودرو هنوز مراحل طراحی را می‌گذراند، اعلام شده که قرار است پیش‌فروش آن از بهمن ماه شروع شود. این خودرو پلت‌فرم مشترکی با تارا دارد. فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با بیان این‌که در نقشه راه ترسیم‌شده به‌سمت داخلی‌سازی پلتفرم خودرو حرکت کرده‌ایم، گفته است: «محصول پروژه K125 در بهمن ماه امسال روانه بازار خواهد شد.»

فرشاد مقیمی همچنین افزوده است که «هم‌زمان پلت‌فرم برقی محصول پروژه K125 نیز در دست طراحی و نمونه‌سازی است.»

به‌گفته مدیرعامل ایرا‌ن‌خودرو، گیربکس محصول پروژه K125 در مرحله نخست AT خواهد بود و در آینده به گیربکس DCT و موتور سه استوانه ارتقا خواهد یافت.

فرشاد مقیمی همچنین ادعا کرده است که «ظرفیت تولید ۸۰ درصد از محصولات ایرا‌ن‌خودرو‌ طی سه سال آینده به برند داخلی اختصاص خواهد یاف.».

تصاویر گرافیکی‌ای که از K125 در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که الگو‌های مشابهی در سقف و بخش‌های جانبی این خودرو و پژو ۲۰۰۸ وجود دارد. همین موضوع تأییدگر این ادعاست که کراس‌اوور K125 جانشین پژو ۲۰۰۸ در ایران خواهد بود.

بر اساس گزارش سایت دیجیاتو، مدیر طراحی پروژه کراس‌اوور K125 می‌گوید این خودرو را نسل جدید قوای محرکه EF7 پلاس توربوشارژ همراهی خواهد کرد. ضمن آن‌که یک گیربکس‌ شش‌سرعتۀ داخلی‌‌سازی‌شده نیز نیروی تولیدی موتور مذکور را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند.

ایران‌خودرو قصد دارد از همان ابتدا این محصول را با یک گیربکس اتوماتیک راهی بازار کند. موتور این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد.

شورولت کوروت جدید

شورولت کوروت جدید در نسخه Z06 2023 معرفی شد. این خودرو به یک موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده است.

موتور این خودرو ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور ۵.۵ لیتری پرقدرت می‌تواند تا نزدیک ۹ هزار دور در دقیقه کار کند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو با این موتور ۲.۶ ثانیه است.

شورولت کوروت جدید دارای یک گیربکس هشت‌سرعتۀ دوکلاچه است و بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

وانت قدیمی با نامی جدید

شرکت ایرا‌ن‌خودرو وانت آریسان دو را که در واقع وانتی بر پایه پیکان وانت و پژو ۴۰۵ است، معرفی کرد. در مدل جدید این خودرو استفاده از موتور پیکان کنار گذاشته شده و از یک موتور قدیمی هشت سوپاپ پژو استفاده می‌شود.

این موتور ۱.۸ لیتری کمتر از صد اسب بخار قدرت تولید می‌کند و مصرف بالایی هم دارد.

وانت آریسان سری نخست جهت ایمنی به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین مجهز شده و از کولر و بخاری به‌صورت تهویه مطبوع دستی بهره می‌برد.

آریسان
آریسان

از دیگر امکانات این وانت نیز می‌توان به پخش‌کننده CD به همراه پورت USB، ترمز ABS، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) و سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری اشاره کرد.

داخل وانت آریسان شباهت فراوانی به داخل خودرو پژو پارس دارد و غربیلک فرمان آن متعلق به خودرو سمند است.

با ارزش‌ترین نشان صنعت خودرو

نشان تویوتا در سال ۲۰۲۱ با ارزش‌ترین نشان صنعت خودرو جهان شد. مؤسسه اینتربرند این نشان را هفتمین برند در جهان و اولین در صنعت اتومبیل معرفی کرده است.

بر اساس بررسی این مؤسسه، شرکت اپل با ارزش‌ترین نشان صنعتی جهان است. دومین نشان با ارزش صنعت خودرو نشان مرسدس بنز و پس از آن ب‌ام‌و است و تسلا چهارمین نشان برتر صنعت خودرو در جهان مشخص شده است.

تولید دوبارۀ خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی

ایران‌خودرو قصد دارد تولید تندر ۹۰ را با موتور EF7 آغاز کند. ایرا‌ن‌خودرو در حال آزمایش خودرو تندر ۹۰ با موتور EF7 است. پس از ترک رنو از ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و برقراری تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، تولید تندر ۹۰ در دو شرکت ایرا‌ن‌خودرو و سایپا قطع شد.

بر اساس قرارداد ال ۹۰ هر دو خودروساز اجازۀ استفاده از پلت‌فرم تندر ۹۰ را در محصولات خود دارند، اما بزرگ‌ترین مشکل وارداتی بودن قطعات موتور و بسیاری از قطعات گیربکس این خودرو در ایران است.

بیش از ۶۰ درصد خودرو تندر ۹۰ در ایران ساخت داخل شده بود، اما گلوگاه اصلی تولید این خودرو یعنی موتور و گیربکس باقی مانده بود که حتی با وجود تولید بیش از ۱۵ ساله این خودرو، دانش ساخت موتور و گیربکس به شرکت‌های ایرانی انتقال پیدا نکرده بود.

گفتنی است پیشتر مدیر‌عامل سایپا هم از تندر ۹۰ ایرانی سخن گفته بود. سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، گفته بود: «پلت‌فرم طراحی‌شده در پژوهشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت بر مبنای پلت‌فرم پایه N90 بوده و به همین دلیل تولید تندر 90 روی این پلت‌فرم بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا در حال بررسی و پیگیری است.»

XS
SM
MD
LG