لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

ال ۹۰ ایرانی به بازار می‌آید


مجله خودرو: شرکت سایپا اعلام کرده است که خودرو لوگان را پس از رفتن رنو از ایران، دوباره با داخلی‌سازی تولید می‌کند.

ال ۹۰ سایپا

پس از توقف تولید لوگان به دلیل رفتن رنو از ایران ناشی از فشار آمریکا، شرکت سایپا قصد دارد تولید خودرو لوگان نسل اول را با تغییراتی آغاز کند.

جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا گفته است: «تا قبل از شروع تحریم‌های جدید صنعت خودرو (در سال ۹۷) در تولید ال۹۰ تا حدود ۴۵ درصد به قطعات شرکت رنو فرانسه وابسته بودیم، بنابراین، زمانی که صنعت خودرو مورد تحریم قرار گرفت و شرکت‌های خارجی همکاری‌های خود را قطع کردند، تولید ال۹۰ نیز متوقف شد اما با تغییراتی ال ۹۰ سایپا تا ۱۸ ماه آینده وارد بازار خواهد شد».

او اضافه کرده که «میزان ساخت داخل خودروی یاد شده به ۸۵ درصد خواهد رسید و از طرفی این خودرو که در گذشته تنها با استانداردهای ۵۵ گانه منطبق بود اکنون این قابلیت را پیدا خواهد کرد که استانداردهای ۸۵ گانه را با موفقیت پاس کند».

به گفته مدیرعامل سایپا «با تغییرات جدید در موتور، گیربکس و قطعاتی که توسط رنو فرانسه تأمین می‌شد، گروه خودروسازی سایپا می‌تواند ال۹۰ ایرانی را با شکل و نمای بیرونی جدید و به‌روز تولید کند».

مدیرعامل سایپا در حالی این سخنان را گفته است که تولید لوگان با نام تندر ۹۰ که به ال ۹۰ هم معروف است؛ تحت نظارت شدید مهندسان رنو در ایران تولید می‌شد و مدیران شرکت رنودر ایران چندین بار اعلام کرده بودند شرکت‌های ایرانی سعی دارند از استانداردهای رنو تخطی کنند و این خودرو را با کیفیت پایین‌تری تولید کنند که با مخالفت رنو روبه‌رو شده بودند به همین دلیل این خودرو توانسته بود در جداول کیفی وزارت صنایع، جزو بهترین خودروهای ساخت داخل ایرانی باشد.

او در حالی ادعا کرده است که استانداردها در ال ۹۰ سایپا افزایش یافته است که مشخص نیست چقدر این موضوع بدون نظارت شرکت مادر (رنو) صحت دارد.

مشکل دیگر بحث تأمین موتور این خودرواست؛ سایپا برای تأمین موتور برای محصول جدید خود شاهین با مشکل روبه‌روست و سعی کرده با توربو کردن موتور قدیمی پراید، این مشکل را حل کند. در ال ۹۰ جدید هم سایپا احتمالاً به دلیل نداشتن دانش ساخت موتورهای رنو، موتور تندر۹۰ جدید را با موتوری مانند خودرو شاهین جایگزین کرده است.

خودرو جدید هیدروژنی تویوتا

شرکت تویوتا که فعلاً تنها تولیدکننده خودروهای هیدروژنی در جهان است، محصول جدید هیدروژنی خود با نام میرا دو را معرفی کرد.این خودرو نسل دوم این محصول پاک محسوب می‌شود.

فعلاً به دلیل نبود جایگاه‌های کافی برای سوخت‌گیری هیدروژن، شرکت‌های دیگر به سمت تولید خودروهای هیدروژنی به صورت تجاری نرفته‌اند. البته پیش‌بینی می‌شود در یک دهه دیگر به تدریج اقبال به این روش افزایش پیدا کند.

میرای جدید از پلت فرم جدید لوکس تویوتا که در تویوتا کرون استفاده می‌شود بهره گرفته به همین دلیل نسبت به مدل قبلی بزرگتر شده است البته طراحی این خودرو همچنان عجیب و کمی زشت است.

این خودرو دارای یک موتور ۱۸۰ اسب بخاری است و با یکبار سوخت‌گیری می‌تواند ۸۵۰ کیلومتر را طی کند و بیشترین سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است.

نیسان ناوارای ۲۰۲۱

شرکت نیسان ژاپن نیسان ناوارای ۲۰۲۱ را معرفی کرد. این خودرو یک وانت متوسط آفرود محسوب می‌شود.

این محصول در استرالیا، آفریقا، آمریکای‌لاتین و استرالیا عرضه می‌شود.

این خودرو به برخی از امکانات برای رانندگی از جمله برخی تجهیزات افزایش ایمنی رانندگی مجهز شده است.

این وانت دارای موتور دیزلی با حجم ۲.۳ لیتری و قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۴۲۵ نیوتن متری است. موتور بنزینی این خودرو ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۲ اسب بخار است.

قیمت این خودرو از ۲۶ هزار دلار آغاز می شود و تا ۴۰ هزار دلار بر اساس آپشن‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند.

اولین خودرو پرنده اروپایی مجوز پرواز گرفت

اولین خودرو پرنده اروپا که لیبرتی نام دارد، مجوزهای پروازی‌اش را در اروپا به دست آورده است.

قیمت پایه این خودرو پرنده از ۴۰۰ هزار دلار شروع می‌شود و برای پرواز با آن نیاز به آموزش خلبانی و گرفتن گواهینامه پرواز است.

این خودرو نمی‌تواند به صورت عمودی پرواز کند و برای بلند شدن نیاز به باند پروازی دارد.

اتومبیل پرنده جدید که ۶۸۰ کیلوگرم وزن دارد از کربن، تیتانیوم و آلومینیوم ساخته شده است و برای بلند شدن از زمین به یک مسیر حرکت ۱۶۵ متری و برای نشستن، به یک مسیر ۳۰ متری نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG