لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۱

وقتی خودرو روسی در ایران لوکس می‌شود


یوآز
یوآز

مجلۀ خودرو: خودروهای شرکت‌های روسی در جهان خودرو اغلب با صفت‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت و گاه بی‌کیفیت شناخته می‌شوند، اما با شرایط بازار ایران، ورود خودروهای روسی در ایران تبدیل به عرضۀ خودروهای لوکس با قیمتی نزدیک به یک میلیارد تومان شده است.

یوآز اتوماتیک به جاده‌های ایران می‌آید

یوآز اتوماتیک ساخت روسیه با مونتاژ در شرکت سروش دیزل مبنا به جاده‌های ایران می‌آید. زمزمه‌های همکاری شرکت سروش دیزل مبنا با شرکت روسی یواز (UAZ) از سال ۹۵ به گوش می‌رسید و در نهایت در سال ۹۸ سروش دیزل محصولات یوآز را مونتاژ و در بازار ایران عرضه کرد.

نخستین سری از شاسی‌بلندهای آفرودر یوآز پاتریوت تاکنون تنها به صورت دنده‌دستی عرضه می‌شد، اما حالا به نظر می‌رسد به‌زودی نسخه‌های اتوماتیک این خودرو نیز به بازار راه خواهد یافت، که با توجه به قیمت ۸۸۰ میلیون تومانی نسخۀ دنده‌ای، قاعدتاً بیش از ۹۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

این برآورد قیمتی در حالی مطرح شده ‌است که یوآز اساساً از نظر شاسی‌ و سیستم تعلیق و ترمزها خودرو مدرنی محسوب نمی‌شود.

نسخۀ اتوماتیک یواز پاتریوت پیشرانه‌ای مشابه با نسخۀ دنده‌دستی دارد و از یک موتور دو هزار و ۷۰۰ سی‌سی چهارسیلندر و ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد. این قوای محرکه می‌تواند ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

در نسخۀ دنده‌دستی یک جعبه‌دندۀ پنج‌سرعته خودرو را همراهی می‌کند و در نسخۀ دنده‌اتومات احتمالاً سیستم انتقال قدرت از نوع اتوماتیک شش‌سرعتۀ AT ساخت کمپانی پانچ خواهد بود. براساس اطلاعات منتشرشده، مصرف سوخت نسخۀ اتوماتیک نسبت به نسخۀ دنده‌دستی در هر صد کیلومتر در حدود دو لیتر کمتر خواهد بود.

طراح سایپا سرطراح ایران‌خودرو شد

حسین سلیمانی که چندین طراحی را برای شرکت سایپا انجام داده و سایپا شاهین حاصل کار اوست، سرطراح ایران‌خودرو شد. وی هم‌اکنون در ایران‌خودرو به‌عنوان سرپرست بخش طراحی در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو منصوب شده است.

سلیمانی پیش از این به بیت‌ران گفته بود که «شرکت‌های خودروسازی داخلی نیاز به امضای طراحی و پیگیری روندی مشخص در طراحی محصول دارند».

حسین سلیمانی زمانی که در سایپا بود به برخی طراحی‌ها در ایران‌خودرو، از جمله خودرو دنا، انتقاداتی داشت و آن را همگون نمی‌دانست و سرانجام به‌دلیل برخی انتقادات از روند کار مرکز تحقیقات سایپا از این گروه جدا شد.

آلفا رومئو جولیا جدید

آلفا رومئو جولیا یکی از جذاب‌‌ترین خودروهای جهان و، به‌عقیده برخی روزنامه‌نگاران خودرویی، یکی از زیباترین خودروهای جهان است. حالا شرکت آلفا رومئو مدل جدید این خودرو را معرفی کرده است.

این خودرو با تجهیزات جدیدتری معرفی شده است. تیپ جدید ولوچه که در ایتالیایی به‌معنی سرعت است، به خانوادۀ این خودرو اضافه شده و خودروهای جدید به سطح کمک‌رانندگی جدیدی به نام ADAS مجهز شده‌اند. از جمله قابلیت‌های این سیستم جدید شناسایی نقاط کور، کروز کنترل پیشرفته و هشدار خروج از بین خطوط است.

در قوی‌ترین نسخۀ این خودرو از موتور دو هزار و ۳۰۰ سی‌سی V‌شکل شش‌سیلندر با سیستم توئین توربو استفاده شده که ۵۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

آلفا رومئو ولوچه
آلفا رومئو ولوچه
کامیون برقی بنز

شرکت دایملر قصد دارد کامیون برقی مرسدس بنز را تولید کند. این کامیون از نوع اکتروس است و چند سالی است که مراحل آزمایشی را می‌گذراند.

این خودرو دارای دو موتور برقی با قدرت ۵۴۰ اسب بخار و گشتاوری نزدیک هزار نیوتن‌متر است و بیشترین سرعت آن ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

لکسوس XU 2022

خودرو لکسوس XU 2022 از سوی شرکت تویوتا معرفی شد. این خودرو که در نشان لوکس شرکت تویوتا تولید می‌شود، دارای طراحی مرسوم چند سال اخیر این شرکت ژاپنی با یک جلوپنجرۀ بزرگ است.

این خودرو یک موتور چهارسیلندر با قدرت ۱۶۹ اسب بخار دارد که با آن می‌تواند به شتاب صفر تا صد کیلومتر ۸.۵ ثانیه دست پیدا کند.

XS
SM
MD
LG