لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

رای دیوان عالی آمریکا به نفع دولت ترامپ برای محدود کردن ورود پناهندگان


دیوان عالی آمریکا (عکس از آرشیو)
دیوان عالی آمریکا (عکس از آرشیو)

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ شهریور اجازه داد که قانون دولت دونالد ترامپ در خصوص ایجاد محدودیت برای ورود مهاجرانی که به دنبال پناهندگی در ایالات متحده هستند، اجرا شود.

پیش از این یک دادگاه فدرال ایالات متحده مقررات دولت دونالد ترامپ در خصوص ایجاد محدودیت برای درخواست پناهندگی در مرزهای جنوبی آمریکا را متوقف کرده بود.

اداره امنیت داخلی و وزارت دادگستری آمریکا به طور مشترک این مقررات را ارائه کرده بودند. این مقرارت برای تقاضای پناهندگی مهاجران محدودیت‌ها و سختگیری‌های جدیدی اعمال می کرد.

طبق این قانون، کسانی که در صدد کسب پناهندگی از ایالات متحده آمریکا هستند چنانچه از کشور دیگری وارد آمریکا می شوند، می بایست ابتدا در آن کشور درخواست پناهندگی بکنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بیشتر افرادی که می کوشند از مرز جنوبی آمریکا وارد این کشور شوند شهروندان کشورهای هندوراس، گواتمالا و السالوادور در آمریکای مرکزی هستند که به علت فقر و خشونت در کشورهای خود می‌خواهند به ایالات متحده پناهنده شوند.

طبق این گزارش، با این قانون درخواست پناهندگی برای مهاجرانی که در یکی از کشورهای مسیر حرکت خود به آمریکا تقاضای پناهندگی نداده اند را دشوارتر خواهد کرد.

دو قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی امریکا با این با رای صادره دیوان عالی مخالفت کردند.

دولت آمریکا می کوشد از موج حرکت متقاضیان پناهندگی به مرزهای این کشور با مکزیک بکاهد. اکثر این افراد اهالی کشورهای آمریکای مرکزی هستند که با سفر از خاک مکزیک و یا گواتمالا خود را به مرزهای آمریکا می رسانند. البته در میان آنها اهالی کشورهای دورتر مثل کشورهای آفریقایی نیز دیده می شوند.

مقام‌های اداره امنیت داخلی پیشتر گفته بود این مقررات «یکی از عوامل مهم در جذب مهاجران غیرقانونی به آمریکا را کاهش خواهد داد.»

ولی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا مخالفت خود با این تصمیم را اعلام کرد. یکی از مسئولان بخش پناهجویی این نهاد گفته بود:«دولت دونالد ترامپ می کوشد به شکل یکجانبه‌ای تعهد حقوقی و اخلاقی جامعه آمریکا به افرادی که از خطر می گریزند را نقض کند. این مقررات از اساس غیرقانونی است و ما به سرعت علیه آن شکایت خواهیم کرد.»

اعضای جمهوری خواه کنگره در سال جاری بارها خواستار تصویب مقرراتی شدند که تقاضای پناهندگی برای مهاجران غیرقانونی را دشوار تر کند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG